Zavřít
Autobible

Autobible

Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Autobible
  • Autobible

    Věrný pomocník na celý život: Zetor 25 stál u počátku hromadné výroby československých traktorů světové značky

    Před 14 hodinami
    Známe je už osmdesát let. Dodnes postávají ve venkovských kůlnách a čekají na svou porci denní dřiny a pomoci člověku, obdělávajícímu své políčko. Pak vyjedou – buď s nákladem nebo jen tak pro radost a dobrou náladu. Nastaví svou přísnou tvář letnímu slunci a nechají ulici roztancovat v rytmu dvouválcového agregátu. Zetor 25, to není jen historie, to je fenomén! A my se dnes podíváme až k počátkům tohoto slavného stroje…  Než se vrátíme do těsně poválečného období vzniku prvních zetorů, povězme si něco málo o okolnostech, které této produkci předcházely.
    Zetor pro malého i velkého traktoristu, jak je autor článku vyfotil na akci pro přátele historické užitkové techniky v roce 2016
    Tovární fotografie brněnského výrobce, ale podobně si „pětadvacítky“ vykračovaly mezi řádky polí v Československu i desítkách zemí celého světa
    Množství pák připomíná vojenský terénní speciál, ale evidentně jde o zvyk: 1/ páka ruční regulace plynu, 2/ řadicí páka náhonů, 3/ rychlostní páka, 4/ páka uzávěrky diferenciálu, 5/ dekompresor (takzvaný „chcípák“). Vidíte, jak je to jednoduché…
    Zetor 25 A měl širší pneumatiky a některé další úpravy. Na snímku se pyšní svým místem v expozici brněnských veletrhů. Barevný odstín těžko určit, ale možná standardní tmavě zelený, případně tmavší červeň…
    Takhle!! To je přesně ten stav, v jakém bychom nejraději viděli všechny dochované Zetory 25: bez akrylátového laku a vizuálně „slizkého“ finiše, žádná „leštěnka“, ale funkční stroj, který ve všední den pracuje a v neděli odveze majitele na setkání historiků. Blahopřejeme!
    Polopásový Zetor 25 AZ76 se stal obdivovaným exponátem brněnských veletrhů. Výrobce ale měl potíže s dodávkami jednotlivých prvků této specifické výbavy
    Kde jsou ty krásné doby, kdy se centrem Jihlavy proháněly „pětadvacítky“ s přívěsem…
    Když vláda v roce 1948 rozhodla o zestátnění veškerého zahraničního obchodu ČSR a vytvoření státních exportních/importních útvarů, mezi jejich komodity se dostaly i traktory Zetor
    Dnes netradičně přinášíme místo fotografie pohled na plátno akademického malíře Zdeňka Buriana. Je to Zetor 25? Mohl by být – a z atmosféry žňových prací letní žár přímo sálá…
    Dnes netradičně přinášíme místo fotografie pohled na plátno akademického malíře Zdeňka Buriana. Je to Zetor 25? Mohl by být – a z atmosféry žňových prací letní žár přímo sálá…
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Jen málokdo zvládne kvíz zaměřený na škodováckou závodní historii. Troufnete si?

    Před 1 dnem
    Další týden, další kvíz. Protože Škoda letos slaví 130 let, připravili jsme kvíz zaměřený na historii škodováckého motorsportu. Lehké to nebude ani pro pamětníky. Dáte deset z deseti?  Škoda letos slaví 130 let. Je to dlouhá a nesmírně zajímavá historie mimo jiné také proto, že její nedílnou součástí je úspěšné působení v motoristickém sportu. A právě na něj se v dnešním kvízu budeme ptát.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Ford Puma Gen-E Premium: Elektrická kočka, která umí překvapit

    Před 2 dny
    Ford před pár lety oživil model Puma a tehdy z toho byl velký poprask. Zatímco první generace tohoto modelu se ukázala již v roce 1997 a šlo o zajímavé sportovní kupé, nástupce disponuje pěti dveřmi a hlavně karoserií crossover. Aby toho nebylo málo, máme zde i plně elektrický pohon. Jaký je nový Ford Puma ve verzi Gen-E a neudělá svému nástupci ostudu? Dobrou zprávou je, že po vzhledové stránce takřka nemáte šanci poznat, že před vámi nestojí klasická benzinová verze, která přišla do nabídky jak první. Kromě registrační značky s písmeny EL prozradí větší náklonost k životnímu prostředí například to, že Pumě Gen-E chybí přední mřížka chladiče. U elektrické verze je totiž plně zaslepená. Další drobnou změnou je i upravený přední nárazník a hlavně pak zářivá barva karoserie Electric Yellow, která je zde naprostou novinkou.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Těžké, ale reálné rozhodnutí: Před 50 lety skončila výroba Tatry 603

    Před 5 dny
    Dnes představuje vedle dalších aerodynamických modelů kopřivnické Tatry to nejlepší, co u nás v dané době vzniklo (a smělo vzniknout). Je přeplácená, mnohdy „restaurovaná“ do podoby, v jaké neexistovala, a nese s sebou příběh o možném, nutném a nevyhnutelném. V rámci výročí jejího odchodu do historie nám dovolte malé ohlédnutí… Dvě československé automobilky, jimž bylo v těsně poválečné době povoleno vyrábět osobní vozidla, měly zcela nesrovnatelně odlišné podmínky. Zatímco Škoda se primárně orientovala na vývoj a stavbu vozidel pro širokou veřejnost (jakkoliv to v padesátých letech vzhledem k existujícím pořadníkům a dlouholetému čekání bylo spíše přáním) a nákladní technika z Boleslavi se rozloučila výběhovou sérií malé Škody 256, kopřivnická Tatra dostala úkol vyrábět především výkonné plněpohonné užitkové automobily mimořádných schopností a nejtěžší tonáže. Osobní technika představovala pomalu se zmenšující přívažek…
    Rozměrný vidlicový osmiválec představuje dědictví předchozích agregátů, které proslavily proudnicové automobily Tatra
    Prototyp ještě jednou: nejvýznamnější odchylkou z tohoto pohledu je dvoudílné přední okno. Tenká svislá příčka už na sériových „jedničkách“ nebyla…
    Montáž Tatry 603 nikdy nepoznala hlučící linky, denně chrlící tisíce vozidel. Jednalo se o kusovou montáž s velkým podílem ruční práce
    Druhé generaci Tatry 603 se díky dvěma párům světlometů blízko sebe říkalo „Šilhavka“. Dnes patří stejně jako její předchůdkyně k nejcennějším
    Tatra Valuta v představách tvůrčího dua Kardaus/Popelář. Z Valuty se zrodila sériová Tatra 603, která si ponechala překvapivé množství detailů z původních skic
    Ambulance byla původně prototypovým kombíkem. Pokud by se výroba realizovala, československé zdravotnictví by dostalo rychlý a výkonný model z domácí továrny!
    Velmi známý, ale stále krásný podzimní propagační záběr poslední generace Tatry 603. Mlhovky patřily k sériové výbavě
    Takto se Tatra 603 prezentovala na II. výstavě československého strojírenství (předcházela pozdějším Mezinárodním strojírenským veletrhům Brno)
    Obrázek socialistické reality? Ani zdaleka! Třebaže se u nás Tatra 603 nabízela i soukromým zájemcům, nových osmiválců v privátním držení bylo velmi málo
    Tatra 603 se dostala na stovky pohlednic. V provedení vozu taxislužby (takto skutečně jezdily) se dostala i na záběr z Bratislavy…
    Slovenská Tatra 603X, jak se před třemi desítkami let chlubila svými tvary v tehdejším podnikovém muzeu
    Tatra 603A mohla být excelentním druhým dějstvím původního modelu, ale nestalo se tak. Za pozornost určitě stojí původní tovární lak, na hony vzdálený dnešnímu „slizkému“ vzhledu nového finiše v nedobovém provedení…
    Prototypová Tatra 603 na půvabném a tehdy ještě klidném pražském nábřeží s vyhlídkou na Hradčany. Oproti pozdějším modelům lze najít několik odlišností
    Prototypová Tatra 603 na půvabném a tehdy ještě klidném pražském nábřeží s vyhlídkou na Hradčany. Oproti pozdějším modelům lze najít několik odlišností
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Vyhazov po dvaceti letech. Christian Horner skončil coby šéf týmu Red Bull Racing

    Před 7 dny
    To, o čem se delší dobu spekulovalo, je dnes realitou. Christian Horner skončil coby šéf jednoho z nejúspěšnějších týmu seriálu F1. Ve vedení strávil dvě dekády.
     Komentáře
  • Autobible

    Důchodci se mohou radovat. Místo zbytečných prohlídek u kardiologa nakonec do 70 let nemusí kvůli řidičáku k lékaři vůbec

    Před 8 dny
    Ještě relativně nedávno se řešila změna zákona, podle které fakticky musely desítky tisíc důchodců a starších řidičů úplně zbytečně ke kardiologovi. Teď přichází novela další, která jde zcela opačným směrem. Hranice povinné lékařské prohlídky související s možností řídit auto se posouvá ze současných 65 na 70 let.  Začátkem letošního roku vzbudila velký rozruch změna zákona, která mnoha desítkám tisíc starších řidičů nařizovala víceméně zbytečnou návštěvu u kardiologa, pokud dotyční chtěli dále řídit. Nakonec se ukázalo, že šlo o chybu a nedávno byla tato novinka definitivně opravena. Teď v souvislosti se staršími řidiči (a řidičkami) přichází další novinka, tentokrát už pravděpodobně bude vítaná. Mění se věková hranice, od které musí řidiči povinně navštěvovat lékaře, pokud chtějí dále řídit auto. Hranice se posouvá o pět let.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Renault 5 E-Tech: Velká očekávání s malou spotřebou

    Před 9 dny
    S velkými očekáváními uvádí Renault nový model Renault 5 E-Tech. Navazuje na slavný model z roku 1972, ale v duchu moderní doby jde o elektromobil. Jeho ambice jsou minimálně navázat na svého předchůdce a stát se ikonou své doby. Že nejde o plané sliby, potvrzuje nejen titul Evropského auta roku 2025, ale i vysoké prodeje na západních trzích. Renault se trefil jak do vkusu odborníků, tak zákazníků.  Po nedávném testu Elroqu musím říct, že laťka hodnocení elektroaut je nastavena hodně vysoko. Renault na to ale šel jinak a postavil stylové, fantasticky vypadající auto ze segmentu malých vozů. Na délku měří jen 392 cm, přesto nabízí 277 litrů zavazadlového prostoru a samozřejmě rozumný prostor pro posádku. Vůz je postaven na zcela nové platformě AmpR Small a zajímavostí je i to, že hmotnost základní verze je méně než 1,5 tuny. To slibuje nejen efektivní provoz.
     Komentáře
  • Autobible

    Ještě budete vzpomínat na čtyřokou Octavii. Elektrická Octavia přijde na podzim a bude kontroverzní

    Před 12 dny
    Elektrická Škoda Octavia se v podobě konceptu představí na podzimním veletrhu IAA v Mnichově. Máme očekávat velmi kontroverzní vzhled.  Škoda představí svůj klíčový model Octavia v elektrické verzi už letos. Tahle informace se objevovala opakovaně v minulosti a nedávno ji potvrdil britskému magazínu Car šéf značky Klaus Zellmer. K vidění bude na mnichovském IAA, který proběhne začátkem září.
     Komentáře
  • Autobible

    Kde se o prázdninách opravují dálnice? Dopravní peklo nabídnou hlavně D0 a D4

    Před 13 dny
    Na tuzemských dálnicích aktuálně probíhá celkem osmnáct oprav. Ve vypjatých letních měsících by tak stavební práce neměly přinášet další komplikace. Na silnicích první třídy aktuálně probíhá šest desítek oprav. Kde se co děje, to ukážou mapy oprav. Léto patří cestování, to je známá věc. Zejména o víkendech, kdy se střídají turnusy, lze očekávat hodně hustou dopravu. To pochopitelně způsobuje dopravní komplikace a zácpy, což v minulých letech zejména na D1 podtrhovaly rozsáhlé uzavírky. Letos ale minimálně na dálnicích panuje relativní stavební klid. Kde se co opravuje, to lze snadno dohledat na internetu.
     Komentáře
  • Autobible

    Oldtimer Express 2025: Jak být atrakcí v Monaku? Stačí přijet veteránem

    Před 14 dny
    Na luxusní limuzíny a dechberoucí supersporty je v ulicích knížectví vlastně každý zvyklý. Ani turistům už příliš dech nevyrazí. Když se ale po nejslavnější městské trati F1 po celé odpoledne postupně trousí nablýskané veterány, některé dokonce z předválečných let, tak jsou rázem v centru pozornosti objektivů. A přesně tak tomu tak bylo začátkem května, kdy Monakem vedla závěrečná etapa veteránského závodu Czech Oldtimer Express.  Původní myšlenka přerostla v tradici. Oldtimer Express poprvé spojil milovníky veteránů předloni, kdy se na dvě desítky odvážných posádek vydalo skrz divoký Balkán do Istanbulu. I loňský ročník vedl na východ, to už výrazně početnější startovní pole triumfálně dorazilo k olympijskému stadionu v Aténách.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Test Citroën ë-C3 Aircross Max (44kWh): Elektromobil do každé rodiny

    Před 15 dny
    Na český trh letos dorazil druhý člen modelové řady C3. Tím je prostornější varianta Aircross a v rámci nabídky lze zakoupit několik odlišných motorových verzí. Jako první jsme se rozhodli prozkoumat elektrickou variantu, která se označuje písmenkem ë. Ta do testu přijela s menší baterií o kapacitě 44 kWh. Největší výhodou verze Aircross je bez pochyby to, že varianta s benzinovým motorem může mít až sedm míst k sezení. Kdo by ale totéž vyžadoval u testovaného elektrického provedení, bude mít smůlu. Podle ceníku výrobce se příplatkový Paket 7 míst dá pořídit jen pro varianty s klasickým pohonem. To má na druhou stranu jednu velkou výhodu – ve vozidle je mnohem více místa, a to hlavně v 460litrovém kufru. Ten má navíc dvě patra, přičemž do spodního se s přehledem vejdou nabíjecí kabely.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Až provoz na D1 opět zkolabuje, od zítřka už řidiči pojedou podle cedulí s písmenem N. Do českého provozu přichází náhradní trasy

    Před 16 dny
    Novela silničního zákona, která vstupuje v platnost zítra, zavádí kromě jiného také náhradní trasy. Kolem dálnic se tak nově objeví značky s písmenem N a číslicí.  Od prvního července 2025 (tedy od zítřka) vstupuje v platnost novela silničního zákona. Tahle změna přináší řadu zajímavých úprav. Například bude možné vyzvedávat řidičské průkazy v různých výdejních boxech. Novinky se ale týkají také dopravních značek. Řidiči se začnou setkávat s cedulemi, na kterých je písmeno N a číslice. Co přesně znamenají?
     Komentáře
  • Autobible

    CUORE SPORTIVO slaví: Celý svět si připomíná 115 let značky Alfa Romeo

    Před 19 dny
    Bez Alfy Romeo by nebyl italský, evropský a světový motorismus úplný. Milióny fanoušků uctívají bleskurychlé předválečné speciály, kulaté devatenáctistovky z padesátých let, proslulé Giulie, drahé Montrealy, paletu užitkových modelů pro přepravu osob i nákladů a někteří i dnešní výrobky, třebaže právě jim by pod kapotou slušel břeskně znějící spalovací motor… Dnes se už snad ani neví, že počátky této staroslavné společnosti tvořila firma s italsko-francouzskými kořeny (Darracq), založená už během první dekády minulého století. Strojírna neměla příliš velké obchodní úspěchy a zakrátko se s nefunkčním finančním hospodářstvím dostala do majetku průmyslové skupiny z italské země Lombardie.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Kia Ceed SW: Levná kombi pro normální smrtelníky ještě nevymřela

    Před 20 dny
    Je to k nevíře, ale naposledy jsme na Autobibli testovali kombíka jihokorejské značky Kia před pěti roky. Model Ceed přitom během té doby udělal značný krok dopředu. Jak v designu, tak i v kvalitě motoru a dalších vychytávek. Léto se blíží a pokud na poslední chvíli pokukujete po alternativě za drahou Octavii, nabízí se právě Kia Ceed SW 1,5 T-GDi ve verzi Spin. Tedy ne úplně v té základní výbavě a ani v té nejnadupanější. Ale po pořádku.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Na český trh dorazila novinka s potenciálem potrápit i Octavii. Je rychlá, ujedete přes 1000 km, stojí 740 tisíc a má šestiletou záruku

    Před 21 dny
    Čínská automobilka BYD uvádí na český trh model SEAL 5 DM-i. Jedná se o sedan s plug-in hybridním pohonem, který slibuje velmi nízkou spotřebu, dlouhý dojezd a vůbec celkově parametry, které za cenu od 740 tisíc u konkurentů nenajdete.  BYD SEAL 5 DM-i je plug-in hybrid, který má udávaný dojezd až 1050 km, z toho až 100 km ujede čistě na elektrický pohon. Kombinovaná spotřeba paliva podle normy WLTP činí 1,7 l/100 km. Auto je poháněno kombinací elektromotoru a spalovacího motoru BYD Xiaoyun 1.5 l. Celkový výkon dosahuje 156 kW, což čínské novince na českém trhu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Deset ikonických au­tomobilů socialistického bloku. Co se také dalo potkat na československých silnicích

    Před 22 dny
    Byla to nesnadná epocha, plná protikladů, zlé vůle a lidského neštěstí, které postihlo celý evropský východ a částečně i střed. Ale i v socialistických zemích se průmysl rozvíjel, byť někdy se zadrháváním a klopýtavě. Ruku v ruce s tím šla geneze osobních motorových vozidel a někdy se to i podařilo. Projděte si ikonické vozy někdejšího socialistického bloku. V několika po sobě jdoucích kapitolách si ukážeme základní modely produkce tehdejšího Československa a ZST (zemí socialistického tábora). Předem upozorňujeme, že výběr je čistě subjektivní. Každý čtenář by určitě některé modely vyměnil, jiné doplnil.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Elroq: Za cenu Karoqu s místem jako v Kodiaqu

    Před 23 dny
    Současná strategie nástupu elektromobilů na trh je v zásadě jediná možná – nejprve velká a drahá SUV pro vyspělé trhy, s technickým pokrokem, snižováním cen baterií a rostoucím objemem výroby postupné pronikání do nižších segmentů. Ve chvíli, kdy bude elektromobil stát stejně jako auto se spalovacím motorem, začne dávat smysl i pro širší veřejnost. A s Elroqem jsme té cenové paritě zase o krok blíž. Protože budoucnost je jednoduše elektrická. Abych si vypůjčil slova klasika: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ A že se nám to v Čechách moc nelíbí?
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Vedro dorazilo do českých končin. Kdo nezvládne všechny otázky našeho kvízu, ten může čekat se svým autem problémy

    Před 26 dny
    Stejně jako chladné počasí má svá specifika i teplé letní počasí. A přesně na to se zaměříme v dnešním kvízu.  Letní teploty už naplno dorazily do České republiky. Nemělo by to být překvapení vzhledem k tomu, že nám brzy začínají letní prázdniny. Rozhodně se ale hodí připomenout, že letní počasí má pro auto jistá specifika a řidiči by na ně měli myslet. Přesně o tom je také dnešní kvíz.
     Komentáře
  • Autobible

    Dvě piva, šunku, sýr a k tomu řidičák. Za pár dnů bude možné místo úřadu vyzvednout průkaz „u Vietnamců“

    Před 27 dny
    Prvního července vstupuje v platnost zajímavá novinka. Řidičské průkazy začne být možné vyzvedávat ne jen na úřadě, ale také v různých výdejních boxech nebo na výdejních místech, která fungují jako pobočky České pošty/Balíkovny. A to znamená, že si řidičský průkaz budou moci řidiči vyzvednout třeba takříkajíc „u Vietnamců“.  Před časem byla schválena novela silničního zákona, která v sobě zahrnovala poměrně hodně zajímavých věcí. O některých se ale příliš nemluví a zjednodušení vyzvedávání řidičských průkazů je přesně takovým případem. Každopádně příští týden k tomu proběhne tisková konference a od 1. července to bude realitou. O co přesně jde?
     Komentáře
  • Autobible

    Premiéra filmu F1 s Bradem Pittem se blíží. Připomeňte si i další filmy s automobilovou tematikou

    Před 28 dny
    Na 26. června je naplánovaná premiéra filmu F1, ve kterém hraje americký herec Brad Pitt. První rychlé recenze naznačují, že by to mohla být skutečná letní filmová bomba. Velmi dobře si vedly v posledních letech i další filmy s automobilovou tematikou. Připomeňte si je. Nejdřív ale pár slov o filmové novince s Bradem Pittem. Ten v novém snímku hraje Sonnyho Hayese, bývalého závodníka Formule 1 z devadesátých let. Přezdívají mu „rádoby mistr světa“, jeho slibnou kariéru v nejlepších letech zničila havárie. Dnes se živí jako nájemný závodník.
     Komentáře
  • Autobible

    Kupujete ojetinu? U těchto značek hrozí stočený tachometr nejčastěji

    Před 29 dny
    Audi A6, Ford Focus nebo Škoda Octavia… Chystáte se na nákupu ojetého vozu? Pak u těchto značek zbystřete. Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA totiž patří k vozům, u nichž dochází nejčastěji ke stočení tachometru. Upozornění vychází ze statistik sdružení za první polovinu letošního roku. Podle dat se skoro 80 % případů stočených kilometrů týká deseti značek automobilů. Často jde přitom o prémiové vozy.
     Komentáře
  • Autobible

    BMW X3 30e xDrive: K dokonalosti nemá daleko

    Před 1 měsícem
    Na test máme stěžejní model mnichovské nabídky vozů SUV. Testovaná X3 představuje vrcholnou motorizaci a s výkonem téměř 300 koní nabízí svezení odpovídající i těm nejnáročnějším požadavkům movitějších motoristů. Maximálně vybavená verze se cenou vyšplhala nad 2 miliony korun, ale v nižších konfiguracích můžete mít X3 již od 1,2 milionu. A to je vlastně docela dobrá cena. Vzhled reprezentuje typické designové prvky německého výrobce s vrtulí ve znaku. Obří kapota s velkými ledvinkami je nezvykle dlouhá a naznačuje, že vnitřní prostor bude menší, než byste od 4755 mm dlouhého auta možná čekali.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Ve škodovkách budoucnosti se objeví díly vyrobené z pytle zalitého pryskyřicí. Základem je len

    Před 1 měsícem
    Je to trochu nadsázka, ale ne příliš velká. Základem materiálu, kterému se říká biokompozit, je tkanina hodně připomínající pytel. Ta je následně zalita pryskyřicí a případně ještě dále vyztužena. Výsledkem jsou díly s vlastnostmi karbonových kompozitů, které jsou ale k životnímu prostředí šetrnější.  Udržitelnost je pojem, který hýbe světem. I tím automobilovým. V tomto kontextu se vymýšlí nejrůznější technická řešení a jedno takové nedávno představila Škoda. Jmenuje se biokompozit a je to poměrně zajímavá věc.
     Komentáře
  • Autobible

    Znalci klasických aut a veteránů, předveďte se. Poznáte vybraná auta v našem kvízu?

    Před 1 měsícem
    Další kvíz je tady. Tentokrát jsou tématem historická auta. Dokážete je poznat podle fotky? Není to těžké.  V dalším kvízu zabrousíme do oblasti historických auta a veteránů. Jezdit se starými auty je totiž krásné. Je to přímá cesta do minulosti a zároveň je to připomínka světa, který byl podle mnohých ještě v pořádku. Které auto byste si vybrali na takovéto nostalgické vzpomínky? Nějaké z našeho kvízu?
     Komentáře
  • Autobible

    Cupra Terramar VZ e-Hybrid (200 kW): Chce být za každou cenu originální

    Před 1 měsícem
    Cupra Terramar je v nabídce značky jedním ze tří jednorožců. Svébytné SUV totiž nenavazuje na žádný předešlý model a nejen díky svým proporcím se dá tohle auto přirovnat k přiostřenému Volkswagenu Tiguan současné generace. Jaký je model Terramar s plug-in hybridním pohonem a výkonem 272 koní? Dnešní doba je nakloněna vozům typu SUV, přičemž značka Cupra tohle moc dobře ví a v nabídce má hned tři takové vozy. Testovaný Terramar využívá platformu MQB Evo a po stránce rozměrů nejde o žádného prcka. Však posuďte sami. Do délky vůz měří 4519 mm, na šířku 1863 mm a na výšku 1584 mm. Rozvor činí 2680 mm, což přináší celkem dost místa pro posádku.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Nejostřejší RS od Škody dá stovku hluboko pod pět sekund, ale přes 180 km/h z něj řidič nedostane. Je to elektromobil

    Před 1 měsícem
    Škoda představila novou verzi konceptu Enyaq RS Race. Auto je plně funkční a má sloužit jako laboratoř pro řešení použitá jak v motorsportu, tak v sériové produkci.  Škoda představila nejnovější příspěvek do rodiny modelů RS. Ta kromě běžných modelů zahrnuje také dnes už dva elektromobily, soutěžní Fabii a nově i koncept vycházející z elektromobilu Enyaq. První takový závodní Enyaq se ukázal už loni, aktuálně přichází nová verze vycházející z modelu Eynaq Coupé RS.
     Komentáře
  • Autobible

    Italská „myšička“: Fiat Topolino položil základy výroby miniautomobilů z Turína

    Před 1 měsícem
    Vlastně bychom neměli říkat Topolino (italsky Myšička), protože je to název lidový, i když legendární a světoznámý. Výrobce pojmenoval svůj přelomový model, který představoval počátek hromadné výroby vozů nejmenší třídy (ve světovém měřítku), celkem fádním označením 500, pod nímž se všechny tři generace prodávaly, jen s rozeznávacím písmenem typové řady A, B nebo C! Vítejte v „myším“ království! Jak už jsme v našich ohlédnutích za historickými výročími a artefakty několikrát předeslali, Itálie přelomu 20. a 30. let představovala značný kontrast mezi možnostmi, výdělky a kupní sílou průmyslového severu a chudšího jihu. Průmyslová centra nabízela mnohem lepší uplatnění a výdobytky moderní techniky se prodávaly nejlépe právě tady.
    Rentgenová kresba odhalí hluboko zanořený malý spodový čtyřválec s chladičem umístěným vzadu, a za přepážkou palivovou nádrž
    Montážní linka posunuje kupředu právě dokončovaná Topolina. Továrna kompletuje i jiné modely, například 1100
    V roce 1947 se Topolina objevila i na americkém trhu a „s okamžitým dodáním“, jak hlásá nápis na dveřích. Jenže prostorný čtyřdveřový Chevrolet Master stejného ročníku stál v základu o necelou stovku dolarů více, pod cenu Topolina se dokonce dostala jednodušší provedení Masteru, například Business Coupé. „Myšička“ to tedy neměla za Atlantikem jednoduché
    Výřez z pohlednice, zobrazující (kdysi) jugoslávský Split. Když najdete Topolino, dáme vám… No asi nic, jen budete mít potvrzené, že dobře znáte dnešního jubilanta!!
    Spěchající Topolino určitě vyvolalo nadšení diváků, z nichž mnozí sympatické vozíky znali z vlastních garáží…
    Zkušební prototyp „Zero“ se od série lišil jednodušší karosérií a několika drobnými detaily, například uložením světlometů
    Sympatické dodávce se říkalo Furgoncino. Její pořízení dokladovalo, že řemeslník nebo majitel obchodu zažívá prosperitu…
    V expozici Fiatu při autosalónu v Milánu se pyšní řada „pětistovek“ A vedle ostatních koncernových řad, například 508
    Farmaceutická továrna Zanardi byla jednou z mnoha, která ocenila variabilitu a univerzální použití malé Giardiniery
    Krásná a jistě ohnivá Italka možná nepotřebovala jezdit Alfou Romeo „Freccia d’Oro“. Pokud byla skromnější, stačil jí i pán s kombíčkem Topolino
    Topolino s látkovou posuvnou střechou, dávající osádce pocit volného nebe nad hlavou. Podobnými finesami proslul například Citroën 2CV
    Zvýrazněné světlé boční plochy kombíku Fiat 500 C určitě přispěly k větší eleganci a okamžitému rozpoznání tohoto modelu…
    Zvýrazněné světlé boční plochy kombíku Fiat 500 C určitě přispěly k větší eleganci a okamžitému rozpoznání tohoto modelu…
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Zákazníci nejsou na zmenšování motorů zvědaví. Výrobce musel na trh vrátit poctivý osmiválec

    Před 1 měsícem
    Koncern Stellantis před časem ukončil výrobu slavného osmiválce V8 Hemi s tím, že ho nahradí menší šestiválec. Jenže trh tuto změnu nepřijal, takže se Hemi vrací zpět do výroby.  Osmiválec Hemi je ve světě amerických aut naprostá legenda. Jenže koncern Stellantis v roce 2022 rozhodl o tom, že výrobu rodiny těchto motorů ukončí s tím, že jako náhrada poslouží menší přeplňované šestiválce. Trh ale tuto změnu nepřijal a výrobce nakonec musel od tohoto rozhodnutí ustoupit. Aktuálně se tak do prodeje Hemi vrací, a to v modelu Ram 1500.
     Komentáře
  • Autobible

    Českem se ženou bouřky. Jak ochránit auto před kroupami

    Před 1 měsícem
    V noci na 5. června přešly přes Česko silné bouřky, které doprovázaly i kroupy. Meteorologové upozornili, že na Nymbursku a Hradecku padaly kroupy o velikosti kolem čtyř centimetrů. Lze proti nim nějak ochránit auto, pokud ho nemůžete zaparkovat v garáži nebo alespoň pod nějakým přístřeškem? Kroupy mohou na autě napáchat pořádné škody a opravy vyjdou na vyšší desítky tisíc korun. Například loni v květnu a v červnu, kdy Česko zasáhly podobná vlna bouřek jako letos, jen pojišťovna Uniqa oznámila, že zaznamenala přes 900 škodních událostí, ze třetiny se jednalo o auta poničená kroupami.
     Komentáře
  • Autobible

    Nejen výměna vedení: Před sto lety se hrálo o samotnou existenci mladoboleslavského výrobce

    Před 1 měsícem
    Návštěvníci škodováckého muzea nebo některého veteránského setkání si možná všimli dvojího emblému na chladičích boleslavských výrobků druhé poloviny 20. let. Proč tomu tak je? Na to vám odpovíme v dnešním retroohlédnutí… Po skončení první světové války se na prozatím nestálém československém trhu etablovalo několik výrobců. Dovoz byl z důvodu probíhajícího hospodářského znovuzrození jen malý, kupní síla obyvatel zcela rozkolísaná a mladá československá vláda jednala, jako by „milostivě“ dovolovala svým občanům jezdit motorovým vozidlem.
    Plzeňská Škodovka proslula výrobou mnoha dopravních prostředků. Kromě lokomotiv se zabývala i stavbou vojenských tahačů
    Snímek ze třicátých let ukazuje obří plzeňský závod. Tehdy byl kapitálově mocný a obchodně nesmírně úspěšný. Koncern přežil všechny historické nástrahy včetně nacismu, ale musel kapitulovat před obchodními praktikami přelomu milénií…
    Prubířským kamenem strojírenského umění Plzeňáků se stala licenční Škoda Hispano-Suiza. Podle dobových názorů se pyšnila vyšší kvalitou než výrobky mateřského španělsko-švýcarského producenta…
    Proslulý emblém Laurin&Klement musel na konci dvacátých let ustoupit znaku Škodovky
    Na počátku stavby automobilů v boleslavské „Laurince“ byla jednoduchá voituretta
    Na přelomu existence obou podniků vyjížděly z továrny automobily s emblémy zanikajícího i nového výrobce. Na snímku L&K/Škoda 110
    Znak okřídleného šípu není „vynálezem“ mladoboleslavské škodovky, ale znakem plzeňského koncernu. Kresba šípu pochází z roku 1923
    Škodovka začala konkurenty dohánět po debutu první generace modelu Popular, tehdy zvaného 420. Následovaly každoroční facelifty nebo nové generace…
    Zajímavost ze zahraničí: už od šedesátých let bývalo součástí škodovácké expozice na autosalónech některé z historických vozidel v majetku továrního muzea. Na snímku voituretta Laurin&Klement
    Zajímavost ze zahraničí: už od šedesátých let bývalo součástí škodovácké expozice na autosalónech některé z historických vozidel v majetku továrního muzea. Na snímku voituretta Laurin&Klement
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Dacia Bigster vám dá pohon na LPG, nízké provozní náklady a dojezd 1500 km téměř zdarma

    Před 1 měsícem
    Dacia Bigster chce navázat na úspěchy menšího Dusteru. Automobilka nově rozšířila nabídku o populární pohon na LPG. Příplatek je zcela zanedbatelný.  České zastoupení automobilky Dacia začalo na tuzemském trhu nabízet model Bigster s novou motorizací. Až dosud se vrchol nabídky této značky prodával buď jako mild-hybrid, nebo jako full-hybrid, teď vstupuje do prodeje populární verze umožňující spalování LPG. Oproti základní motorizaci se přitom připlácí jen velmi symbolický peníz. I Bigster na LPG tak začíná částkou kolem 550 tisíc.
     Komentáře
  • Autobible

    Zahraniční předpisy mohou dost překvapit. Máme kvíz, který řidiče naučí zajímavé chytáky

    Před 1 měsícem
    Už plánujete cestu na dovolenou do zahraničí? Pak je nejvyšší čas na zopakování některých zahraničních předpisů, ať nejste během dovolené překvapení. Už ani ne za měsíc odstartují letní prázdniny a s tím i hromadný úprk na dovolenou, která často znamená výlet autem do zahraničí. Pokud už také plánujete nějakou větší cestu, pak nastal nejvyšší čas na zopakování zahraničních pravidel silničního provozu.
     Komentáře
  • Autobible

    Mercedes-Benz W114/115: Říkalo se jim Ventilačka a Žralok a poprvé pohnuly československým trhem

    Před 1 měsícem
    Patří k legendám evropského, světového i našeho trhu. Ještě dnes, po téměř půlstoletí od ukončení jejich produkce, se řadí k nejznámějším výrobkům stuttgartského koncernu.
    Na prodlouženém rozvoru stavěla německá karosárna Binz maximálně kvalitní ambulance, dodávané do většiny evropských zemí
    Vše pro reklamu: naaranžovaná fotografie, která neodpovídala realitě. Montážní linky chrlí ještě předchozí řadu „křídláků“ a W113 „pagoda“, ale dopředu byly postavené předsériové W114/115. Mají ještě poklice bez barevného rozlišení – takto by nemohly továrnu opustit!
    Počínaje modelovým rokem 1974 nabízel Daimler-Benz čtveřici modelů se vznětovými agregáty
    Dvouvačkový šestiválec byl chloubou koncernu Daimler-Benz. Dostal se i pod kapoty následující řady W123
    Značné procento odbytu vznětových verzí tvořily taxíky. Za pozornost stojí pravé vnější zrcátko na blatníku, dodávané na zvláštní přání
    V prvních sériích byly radiální pneumatiky ještě v seznamu příplatkové výbavy. Zákazník si mohl model 230 vybrat se čtyřválcem nebo šestiválcem totožného objemu
    Výstavní exponáty byly málokdy v základním provedení, například opěrky hlavy na zadních sedadlech patřily do příplatkového seznamu
    Kvalitě vozů značky Mercedes-Benz odpovídala i kvalita servisního zázemí. To platilo (až na několik výjimek) i u servisu Autodružstva Praha, které se ve spolupráci s továrnou staralo o mercedesy na našich silnicích…
    Už je tomu dlouhých třináct let, co se na setkání majitelů vozů značky Mercedes-Benz v Táboře objevil tento krasavec
    Béžový lak několika odstínů nabízel výrobce po celý produkční cyklus W114/115. Byl oblíbený, a to nejen u provozovatelů taxislužeb
    Základní provedení čtyřválce 200 D z prvního roku výroby nabízelo ještě diagonální obutí, sedadla bez opěrek hlavy a malé vnější zpětné zrcátko
    Na titulní stránce továrního prospektu z přelomu 60. a 70. let figuruje ještě zážehový model 220. Později jej výrobce pro malý odbyt stáhl z nabídky
    Interiér vznětového modelu 220 D s mechanickou převodovkou a řazením na sloupku volantu. Pedál zcela vlevo aktivoval parkovací brzdu, řidič aretaci uvolnil knoflíkem na palubní desce
    Špičkové provedení kupé bylo nejdražším sériovým modelem řady W114/115, jeho šestiválec měl výkon 185 koní
    Nezaměnitelný styl reklamních fotografů nám představuje čtveřici vznětových typů, jak byly dodávané od roku 1974. Snímek vznikl na zkušební dráze koncernu
    Premiéra faceliftovaného provedení řady W114/115: poznávacím znamením je širší a nižší maska chladiče
    Z bočního pohledu je patrná odlišnost karosérie kupé a základního sedanu. S výjimkou dílů na předním a zadním čele nejsou součásti zaměnitelné se sedanem
    Jedna z modifikací komerčního šasi, dodávaného samostatným karosárnám, například jako základ pro stavbu ambulancí nebo kombíků
    Jedna z mnoha studií kupé řady W114/115, střešní nástavba projde ještě mnoha proměnami. Za zmínku stojí lichoběžníkový tvar sloupku C, podobný design měl sloupek C u amerického Dodge poloviny 60. let
    Provedení po faceliftu: levé vnější zpětné zrcátko bylo v základní výbavě, na rádio s anténou si zákazník musel připlatit
    Provedení po faceliftu: levé vnější zpětné zrcátko bylo v základní výbavě, na rádio s anténou si zákazník musel připlatit
    +
     Komentáře
  • Autobible

    V Číně konečně vymysleli ideální auto pro český venkov. Jezdí na LPG a má integrovaný otvírák na lahváče

    Před 1 měsícem
    Původ tohoto off-roadu je poněkud komplikovaný, stejně jako jeho jméno. Pochází z Itálie, ale de facto je z Číny. A design okopíroval od Defenderu. Nicméně stojí půlku co Land Rover, jezdí na plyn a má otvírák na lahváče! Automobily značky zvláštního jména ICH-X asi českému zákazníkovi mnoho neřeknou, přestože i v ČR se pomalu začínají prodávat. Jejich původ je samozřejmě čínský, nicméně zájemce by tato auta oslovit mohla. Především pak novinka pojmenovaná jako K3. Je to totiž terénní vůz osazený spalovacím motorem, k dispozici je i ve verzi na LPG a kromě toho má zajímavé vychytávky. Třeba otvírák na pivo, respektive na lahváče.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Cupra Ateca 1.5 TSI: Praktický a dobře jezdící základ aneb když je Cupra lidová

    Před 1 měsícem
    Původně sportovní divize španělské značky Seat se v roce 2018 stala samostatným výrobcem a od té doby nabízí nesmírně zábavné modely. Jedním z nich je Ateca, která dorazila do testu se základním pohonným ústrojím a vstupní výbavou Cupra. Díky tomu se testovaný vůz vešel do částky 900 tisíc Kč, což z něj dělá velmi lákavý rodinný přepravník. Ačkoliv se zde bavíme o nejzákladnějším provedení, jaké lze v modelové řadě Ateca zakoupit, při prvotním spatření novinářského exempláře bych to rozhodně netipoval. Cupra sama o sobě vyrábí dost vyšperkovaná auta, což považuji za velké plus. Však se na to podívejte sami v přiložené galerii. Mnou otestovaná Ateca dostala do vínku například 19" disky kol, které jsou adekvátně velké a vypadají dobře.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    V zahraničí na vás čekají rychlostní chytáky. Každý by si tak před dovolenou měl udělat tento kvíz, ať si rychlosti v zahraničí zopakuje

    Před 1 měsícem
    Čas dovolených se blíží, takže se bude cestovat. Opravdu ale znáte zahraničí předpisy? Náš kvíz zaměřený na maximální rychlosti v evropských státech vám napoví.  Je to tady zase. Konec května, blíží se letní prázdniny, pojedeme na dovolenou! Někdo jako vždy do Chorvatska, jiný se vypraví třeba na Maltu, další pojede kupříkladu do Británie. Možností je spousta. Před cestou se ale určitě vyplatí zopakovat si předpisy, ať vás v zahraničí nenachytají.
     Komentáře
  • Autobible

    Jak firma Baťa změnila svět pneumatik? Její „balóny“ propagoval i Vlasta Burian

    Před 1 měsícem
    Během několika málo let dokázala firma Baťa, že neumí vyrábět jen obuv. Ve třicátých letech velmi rychle dokázala opanovat v Československu i trh s pneumatikami. Projděte si tuto ne zcela známou historii v krátkém videodokumentu. S výrobou pneumatik začal Tomáš Baťa, který tehdy rodinný podnik vedl, v roce 1932. Důvodem byla snaha ušetřit. Zároveň mu podle propočtů, které si nechal zadat, že se s cenou svých pneumatik dostane na zhruba třetinovou cenu zahraniční konkurence. Nakoupil proto stroje především ze zahraničí a začal s výrobou.
     Komentáře
  • Autobible

    Měla to být čínská lidová revoluce, místo toho do Evropy míří další kompromisní elektromobil za půl milionu

    Před 1 měsícem
    BYD Seagull byl představen před zhruba dvěma lety jako revoluční elektromobil s cenou od zhruba 260 tisíc Kč. Tato cena platila pro čínský trh. Aktuálně byla představena evropská verze jako BYD Dolphin Surf. Revoluce se odkládá, protože evropská cena startuje na částce 500 tisíc. Opět… V Evropě se dlouhou dobu mluví o revolučních elektromobilech, které přinesou nástup masové elektromobility, protože budou konkurenceschopné malým spalovacím hatchbackům a budou stát méně než půl milionu. Pár pokusů z nedávné doby přišlo, ale revoluce se stále nedostavila. Vždy jde o kompromisní automobily a cena bez dotace bývá někdy i hodně přes půl milionu. Nejnovějším příspěvkem do této kategorie měl být malý hatchback čínské značky BYD. Jenže i zde se revoluce odkládá.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Superb Combi 2.0 TSI: To nejlepší z řady po čtvrté

    Před 1 měsícem
    Nejnovější generace vlajkového modelu Superb může má ve své vrcholné verzi opět dvoulitrový benzinový motor TSI, automatickou převodovku a pohon všech kol.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Viva Espaňa: automobilka SEAT právě slaví 75 let existence

    Před 1 měsícem
    Známe je všichni, seaty patří už od devadesátých let k nedílným součástem českého automobilového trhu. Naši občané o nich většinou mívali povědomí i o jednu či dvě dekády dříve, ale většinou jen to povědomí. A málokdo tušil, že se vlastně jedná o společnost s dlouhým historickým proběhem… O španělské automobilové výrobě nebylo v Evropě příliš mnoho známo. Před poslední válkou i po ní existovalo na Pyrenejském poloostrově několik společností, které pronikly i na evropské (a vzácně mimoevropské) trhy. Jmenujme velmi známý koncern Hispano-Suiza se španělsko-švýcarskými koncerny, vyrábějící přepychové osobní automobily, užitková vozidla, motory a vojenskou techniku.
    V moderní montovně se vyráběly Seaty 127, na snímku v dvou- i třídveřovém provedení
    „Jezevčík“ na prodlouženém šasi Seatu 800 byl jednoznačně španělskou specialitou, podobně jako další podobné modely
    Portfolio Seatu tvořily: zleva Seat 1500, Seat 850, Seat 124, Seat 600 a Seat 124 Pamplona
    Seat 133 představoval nižší úroveň pod modelem 127. Technicky vycházel z řady 850, ale tvarově měl blíže k Fiatu 126
    Seaty 131 byly ve všech modifikacích téměř totožné se svými italskými sourozenci
    Počátky Seatu: společnost dojednala s italským Fiatem montáž jeho modelu 1400 a postupné nahrazování importovaných dílů domácími
    Pohlednice z poloviny šedesátých let představuje horský hotel, veselou společnost a samozřejmě Seat 1500, hodící se k této společenské třídě
    Seat 850 „Quatro Puertas“ představoval zajímavou a netradiční španělskou specialitu, odvozenou z běžného Seatu 850
    Seatu 1200 Sport se podle černé plastové části přídě říkalo „Boca Negra“ (Černá tlama). Tuhle přezdívku už má navěky…
    Třetí generace Fiatu 127 jsme zažili v československých prodejnách. Seat 127 se v nejvýkonnějším provedení jmenoval Fura a měl řadu specifických doplňků
    Malaga nesla jméno podle španělského přístavního města. Byla velice příjemná na jízdu a obstála by i dnes…
    Ze sériového Seatu 1500 odvodil výrobce studii elegantního kupé 1500 TS, představenou v roce 1966
    Seat 124 Especial byla dražší a lépe vybavená verze základního Seatu 124
    Seat Ibiza známe i z našich silnic, dodnes je možné jej spatřit. Sázel na svébytný design a osvědčenou německou techniku
    Seat Ibiza známe i z našich silnic, dodnes je možné jej spatřit. Sázel na svébytný design a osvědčenou německou techniku
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Nic než SUV: Počet SUV dostupných na trhu nových vozů vzrostl za 25 let o 543 %. Kombíků dramaticky ubylo

    Před 1 měsícem
    Zatímco v roce 2000 byla kategorie SUV naprosto minoritní, dnes už dokonce tvoří většinu modelů dostupných na trhu nových vozů. Zjistil to britský průzkum. Důvodem je kromě jiného nástup elektromobilů.  Trend je jasný a není k tomu potřeba žádný průzkum. Vozy kategorie SUV/crossover jsou už dlouhá léta na vzestupu a tempo ještě zrychlilo s nástupem elektromobilů. Elektrický pohon lze snáze zastavět právě do vyšších SUV, která navíc jsou obecně dražší. Pokud vás ovšem zajímají přesná čísla, britská společnost CarGurus je má k dispozici.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Citroën C3: Design, komfort, švihadla. Nový Citroën je svébytný a lidový

    Před 1 měsícem
    Citroën posledních let je synonymem dostupného komfortu. Zatímco jiní se předhánějí, kdo nabídne sportovnější svezení, Citroën sází na pohodlí. Pohodlná sedadla, měkký podvozek, lehké ovládání. Všechno, co vás maximálně odstíní od dnešního uspěchaného světa. Modelům C4 a C5 se v to v rámci možností docela daří. Jak je na tom nová C3? Předně, jde o jedno z nejlevnějších SUV na trhu. A vyrábět levné auto dnes znamená spoustu kompromisních řešení. Už jen povinná výbava není levná, nároky na emisní a bezpečnostní systémy stále rostou a obecná cenová hladina roste také. Citroën tak musí nabourat zažité pravidlo, že komfortní = drahé. A na to jsem zvědavý.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Elektromobilisté tvrdí, že vždy odjíždí ráno s plnou nádrží a že to spalovák neumí. Omyl. Dnes i benzinka přijede za vámi

    Před 2 měsíci
    Jeden z populárních argumentů elektromobilstů, proč koupit elektromobil, je fakt, že přes noc dobijí a ráno odjíždí „s plnou nádrží“. Spalovací motor prý nic takového nenabídne. Jenže to je omyl. Dnešní technologie umožňují i služby, kdy benzinová stanice přijede k vám domů. Příkladem budiž společnost CAFU.  CAFU je relativně mladá společnost, která vznikla ve Spojených arabských emirátech a tamním zákazníkům nabízí zajímavé služby. Na zavolání k vám přijede malá cisterna, která dotankuje auto, ale možné jsou i menší servisní zásahy, výměna pneumatik nebo vyčištění vašeho automobilu. Jak přesně to funguje?
     Komentáře
  • Autobible

    Auta osvoboditelů – ze západu: Československo a celá Evropa se staly křižovatkou vojenské techniky

    Před 2 měsíci
    V minulém dílu jsme si představili několik ukázek sovětské vojenské techniky, která se k nám dostala s vítěznými jednotkami. Ale – upřímně řečeno – nebýt dodávek amerických zbrojních a dopravních celků, kdoví, jak by dnešek vypadal, případně jak dlouho by válka trvala nebo zda by vůbec skončila vítězstvím Spojenců… O lidské oběti se „podělily“ všechny státy, bojující proti německému nacismu, italskému fašismu a rozpínavosti císařského Japonska. Ovšem pouze nejprůmyslovější velmoc světa mohla zásobovat všechna světová bojiště technikou, navíc ještě materiálem, surovinami, pohonnými hmotami, potravinami a dalšími stovkami druhů vojenské i hospodářské pomoci. To je zcela neoddiskutovatelný fakt. Stejně jako nesmírné lidské oběti Rudé armády je potřeba vyzdvihnout hnutí miliónů obyčejných Američanů, kteří dělali vše pro to, aby válka co nejdříve skončila.
    Monumentální Diamond T-968 v základním provedení krátkého ocelového valníku byl určený buď do terénu nebo k vyprošťování a vlečení bojové techniky
    Chevrolet posledního civilního ročníku 1942 debutoval v obvyklém termínu na podzim 1941. Podobné sedany se dodávaly po konverzi do vojenské podoby armádě
    Legendární Studebaker US6 motorizoval především východní frontu, do Sovětského svazu se dostalo 150 000 exemplářů, které byly tamními řidiči pokřtěny přezdívkou „Studěr“
    Snímek rozpracovaného polopásového vozidla M2 z produkce koncernu White. Zbývá instalovat otevřenou korbu…
    Nástrahami značně poznamenaný kolový obrněný M3 koncernu White. I ten se dostával na východní frontu a s ní i k nám
    V roce 1940, kdy se prodávala tato generace Fordu V8, ještě Amerika neměla ponětí, že jí Japonsko zatáhne do války. Ale o rok později už začal export podobných vozidel Spojencům
    Různé varianty Dodge Weapon Carrier (WC) si můžeme prohlédnout v expozicích Vojenského historického ústavu v Lešanech
    Kolona obrněných kolových transportérů Greyhound během osvobozování západní Evropy. Obratné vozidlo zůstávalo ve službě i po válce
    Dramatický barevný záběr jedné z četných variant středního tanku M4 Sherman. Tradicí americké armády bylo pojmenování bojových vozidel po zasloužilých osobnostech
    Bez Willysu MB by zřejmě snahy Spojenců dopadly jinak. Není snad na světě stát, kde by tenhle „všeuměl“ nejezdil…
    Dodge WC51 v dobově věrné podobě, jak se před čtrnácti lety představil na akci Memoriál Františka Proseckého seniora v Bystřici nad Pernštejnem. Navštívíte-li ji letos, určitě se s nějakým vojenským speciálem setkáte!
    GMC CCKW ve verzi s oplachtěnou kabinou a s příslušným jednonápravovým přívěsem navštívil v roce 2010 setkání historické zemědělské techniky v jihočeské Mahouši
    International M5H doplňoval v menších počtech proslulé GMC a Studebakery. Každý americký automobilový výrobce se zapojil do vojenských dodávek, byla to věc národní cti…
    Willys MB se stal i poválečnou legendou. Také u nás jsou známé případy, kdy se jako cenné dědictví předával z generace na generaci. Vůz na snímku parkoval pod horou Blaník při veteránském setkání v roce 2017
    Dodge WC54 v podobě, jak tuto ambulanci poznal celý bojující svět. Vozidlo nemělo finesy dokonalých civilních sanitních vozů, jeho úkolem bylo dojet se zraněnými do bezpečí
    Dodge WC54 v podobě, jak tuto ambulanci poznal celý bojující svět. Vozidlo nemělo finesy dokonalých civilních sanitních vozů, jeho úkolem bylo dojet se zraněnými do bezpečí
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Elektromobilisté žadoní u médií o podporu, protože chtějí v Praze parkovat zdarma. Tahle úleva už měla být dávno zrušena

    Před 2 měsíci
    Od prvního července by měla být zrušena možnost parkovat s vozy opatřenými značkou EL zdarma na všech pražských zónách. Elektromobilistům se to nelíbí, a tak rozeslali médiím zprávu s žádostí o medializaci tématu, aby se tím vytvořil tlak na vedení Prahy. Elektromobily si ale žádnou takovou úlevu nezaslouží a zrušena měla být už dávno.  V Praze měla být od začátku letošního roku zrušena možnost parkovat s vozy opatřenými značkami EL na všech zónách zdarma. Nakonec došlo k odkladu o půl roku, takže tato úleva skončí prvního července. Elektromobilní platforma aktuálně rozesílá médiím zprávu se svými požadavky a návrhy a s prosbou o medializaci tématu, aby vznikl tlak na vedení města Prahy a aby ve výsledku nikdo nic nerušil. Parkování zdarma je totiž fajn.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Octavia RS: Rekreační Sprinter ve skvělé formě

    Před 2 měsíci
    Od první generace novodobé Octavie jsou modely RS stejně opěvované jako nízká spotřeba naftových verzí a prakticky bezedný kufr této české legendy. Přestože „závodníků“ jezdí po silnicích dost, RS nikdy nebyla čistokrevným hot-hatchem. Ale rychlá být umí. A s každou generací je lepší. Nově dostala Octavia RS do vínku 20 koní navíc, takže jich z přeplňovaného dvoulitru nabízí rovných 265. A to už je hodně slušná hodnota. Octavia je fantastická v tom, jak široké spektrum zákazníků dokáže oslovit. Od základních motorizací pro běžné rodiny přes dálniční koráby obchodních cestujících až po řidiče, kteří rádi přičichnou ke sportovnější jízdě. Ale RS musí zůstat hlavně praktické – a tedy civilizované (což je) a zároveň nabídnout i zábavné svezení (což také umí).
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Startuje hokejový šampionát. Škoda je oficiálním partner už 32 let a na oslavu ukazuje nový Enyaq RS

    Před 2 měsíci
    Škoda letos slaví už 32 let v roli oficiálního partnera hokejového mistrovství. U příležitosti zahájení letošního šampionátu ukáže modernizovaný Enyaq RS.  Automobilka Škoda a hokejové mistrovství světa je naprosto tradiční spojení, které bez přehánění trvá už celá desetiletí. Aktuálně startující mistrovství znamená už 32 let této spolupráce. Škoda opět poskytla řadu automobilů a navíc u příležitosti zahájení mistrovství ukáže modernizovaný Eynaq RS.
     Komentáře
  • Autobible

    Auta osvoboditelů – z východu: Československo a celá Evropa se staly křižovatkou vojenské techniky

    Před 2 měsíci
    V návaznosti na letošní osmdesáté výročí skončení druhé světové války a osvobození československého území jsme pro vás připravili krátký přehled motorových vozidel vítězných mocností, jak je spatřili obyvatelé Československa. Bez ohledu na dnešní mapu Evropy, bez ohledu na orientaci nástupnických států někdejších geopolitických útvarů a bez ohledu na proměnlivost dat některých dříve pevně ukotvených výročí je jedno neoddiskutovatelné: naprostou většinu Československa osvobodily od nacismu armádní útvary Sovětského svazu.
    Podobné fotografie nám propagandistická mašinérie desítek let před rokem 1989 často stavěla před oči. Ale nebýt tanků T-34 a zaprášených vojáků, kdoví, jak by dnešek vypadal. Stroje a prostí bojovníci nemohou za to, kam se otočila kormidla poválečných dějin…
    Podle typické boční linie velkého furgonu klasický americký skříňový Ford, ve skutečnosti GAZ 55. Ambulance mohly být částečně prosklené nebo uzavřené
    BA 64 údajně vznikl podle německé předlohy. Používal mechanické komponenty malého GAZu včetně čtyřválcového agregátu
    GAZ 67 stejně jako jeho předchůdce GAZ 64 byl té nejjednodušší konstrukce, kterou zrodila bezprostřední blízkost války
    GAZ M-1 představoval v polovině třicátých let svěží vítr v sovětské automobilové konstrukci. Dodával se v množství různých provedení
    Během válečného běsnění vyjížděly nové nákladní GAZy v té nejprimitivnější podobě – tedy s tenkými hranatými blatníky, jedním světlometem a bez jakéhokoliv příslušenství
    Samostatné šasi ZIS-6 s kabinou, připravené k osazení nástavbou, například raketometem BM13, jemuž se říkalo „Kaťuša“
    Dnes si zřejmě těžko dovedeme představit poměry, za nichž vznikaly tisíce tanků T-34. Stroje odjížděly přímo na frontu…
    UralZIS byl jen jemně modifikovaný ZIS-5, vyráběný v jiném závodě. Od původního ZISu-5 byl k rozeznání zejména podle velkého nápisu na rámu chladičové masky
    ZIS-5 vznikl na základě licence amerického Autocaru Series SD a představoval jeden z nejpopulárnějších sovětských náklaďáků
    ZIS-5 vznikl na základě licence amerického Autocaru Series SD a představoval jeden z nejpopulárnějších sovětských náklaďáků
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Auto blokující nabíjecí stanici bude možné odtáhnout. A je jedno, jestli má spalovací motor, nebo je to elektromobil

    Před 2 měsíci
    Od července by měla vstoupit v platnost vyhláška, podle které bude místo u nabíječky vyhrazeným parkovištěm. Pokud zde dané auto nebude nabíjet, bude ho možné odtáhnout.  Nejpozději v červenci letošního roku by měla vstoupit v platnost vyhláška, podle které bude možné považovat místa u nabíječek za vyhrazená parkoviště určená právě k nabíjení. Pokud tady auto nabíjet nebude, bude možné ho odtáhnout. Upozornil na to web publico.cz, kterému termín platnosti vyhlášky potvrdilo Ministerstvo dopravy. Cílem je zlepšit podmínky pro používání elektromobilů a usnadnit jim dobíjení.
     Komentáře
  • Autobible

    Ikona je zpět jako elektromobil a je skvělá! Poprvé jsme se svezli s novým Renaultem 5

    Před 2 měsíci
    Minulý týden uvedl Renault na trh nový model Renault 5 E-Tech a my jsme měli možnost se s ním seznámit a vyzkoušet ho při prvních jízdách. Pětka navazuje na slavný model z roku 1972, ale v duchu moderní doby vstupuje na český trh jako elektromobil s ambicí stát se novodobou ikonou. Jeho kvality potvrzuje nejen titul Evropského auta roku 2025, ale i vysoké prodeje na západních trzích – to je důkaz, že se Renault trefil do vkusu zákazníků.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Videodojmy: Tenhle malý hatchback jezdí za šest litrů, odveze čtyři lidi a nestojí ani 400 tisíc

    Před 2 měsíci
    Konečně se na trhu zase objevilo jedno z těch aut, které míří na běžné lidi. Citroën C3 startuje s cenovkou 380 tisíc a funguje překvapivě dobře.  V diskuzích se často objevují nářky nad tím, jak jsou dnes auta drahá a pro běžné lidi špatně dostupná. Důvodů je celkově více. Může za to inflace, elektromobilita i nové předpisy, které nutí automobilky dávat do aut systémy, jaké se tam dříve dávat nemusely. A tyhle systémy i vývoj někdo musí zaplatit, což znamená, že to zaplatí zákazník.
     Komentáře
  • Autobible

    Škoda VOS: Historie československých vládních automobilů je přehledem politických obratů

    Před 2 měsíci
    V garážích sídla československé a české vlády se za dobu existence naší republiky vystřídaly doslova stovky automobilů, z nichž ovšem značná část parkovala mimo vlastní areál Pražského hradu.
    Asi nejznámější záběr VOS sledovaly statisíce lidí ve filmových týdenících, někteří i osobně. Několik vládních škodovek totiž přivezlo nejvyšší státní a stranické vedení k vojenské přehlídce na Letenské pláni
    Každý vidí, jak nicotný zavazadelník měly VOS. Osobní potřeby a zavazadla osádky se vezla v dalších vozech, takže si vlastně nikdo nestěžoval…
    Speciální dílna, vyčleněná v Karose, byla místem zrodu kompletních vozidel. VOS byly montované rukama prověřených pracovníků
    Dochovaný exemplář v Rumunsku jezdil po vyřazení z vládní flotily na železnici. Karosérie už nemá ani jeden rudý symbol se slovem Škoda, takže jen několik zasvěcených ví, odkud monumentální vozidlo přišlo…
    Další dochovaný zahraniční VOS stojí v čínské muzejní expozici. Sousedí s velkolepým domácím HongQi CA-72 z první poloviny šedesátých let
    Záď VOS je svým nadměrným sklonem značně nesymetrická a dělá dojem, že patří k jiné karosérii. Ovšem tehdy se o rozkazu nediskutovalo
    Škoda VOS na nádvoří Pražského hradu. Vláda měla k dispozici desítky exemplářů
    V expozici pekingského vojenského muzea stojí Škoda VOS vedle pancéřovaného ZISu 115
    V expozici pekingského vojenského muzea stojí Škoda VOS vedle pancéřovaného ZISu 115
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Cupra stvořila unikátní stroj, který se vypořádá jak s pohybem po souši, tak s pohybem na Vltavě

    Před 2 měsíci
    Cupra Terramar se v Praze ukázala v hodně speciálním provedení. Jmenuje se Floating Terramar a jak napovídá název, tohle auto opravdu umí jezdit bez jakékoliv nadsázky po vodě.  Cupra se prezentuje jako rebelská značka a také se angažuje v ikonických závodech plachetnic Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky. Právě proto také vznikla dost překvapivá verze modelu Terramar, která umí plavat po vodě a které se už také projel v Praze na Vltavě.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Peugeot e-3008: Tři trumfy elektrické krásky

    Před 2 měsíci
    Peugeot uvedl v loňském roce novou generaci svého klíčového SUV modelu. Předchozí generace za 7 let získala více než 1,3 milionu zákazníků ve 130 zemích, a tak je na co navazovat. Nová 3008 jako první využívá zcela novou platformu STLA Medium skupiny Stellantis, která umožňuje zástavbu spalovacích motorů i bateriového pohonu.  Pod kapotou lze mít tři úrovně elektrifikace. Kromě hybridní jednotky e-DCS6 kombinované s motorem 1.2 PureTech o výkonu 145 koní můžete mít i plug-in hybridní jednotku s baterií o velikosti 17,8 kWh a výkonu 195 koní, které pomáhá spalovací motor o objemu 1.6 litru. Kromě toho nabízí výrobce dvě čistě elektrické verze.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Koupili si dům u závodního okruhu v Mostě, pak si začali stěžovat, že tam jezdí závodní auta a je tam hluk

    Před 2 měsíci
    Soudní spor mezi Autodromem Mosta a rodinou Huličkových, která závodní okruh žaluje, půjde k Nejvyšším soudu. Zatím poslední rozsudek Krajského soudu nařizuje provozovatelům okruhu dodržování nepřiměřeně nízkých hlukových limitů a autodrom se proti tomu chce bránit.  Od roku 2018 běží soudní spor mezi rodinou Huličkových a mosteckým autodromem. Rodina bydlí přes ulici od hlavní vjezdu a kousek od posledních dvou zatáček okruhu. Stěžuje si na nadměrný hluk, který je údajně příšerný, nedá se vydržet, dotyční nemohou sedět na zahradě a ani vyvětrat okno.
     Komentáře
  • Autobible

    Snad na to nebude mít Filip Turek špatný vliv. Většina řidičů se na českých silnicích cítí bezpečně

    Před 2 měsíci
    MDČR zveřejnilo výsledky průzkumu, podle kterého se většina řidičů na tuzemských silnicích cítí bezpečně. Situace se od roku 2022 postupně zlepšuje.  Ministerstvo dopravy zveřejnilo výsledky průzkumu zaměřeného na to, jak tuzemští řidiči vnímají bezpečnost zdejšího provozu. Jde o třetí ročník, kdy průzkum realizuje Česká asociace pojišťoven.
     Komentáře
  • Autobible

    Kola místo papežského stolce: Dopravní historie hlavy katolické církve

    Před 2 měsíci
    Na velikonoční (Červené) pondělí dotlouklo srdce těžce nemocného papeže Františka poté, co den předtím naposledy požehnal shromážděným věřícím v tradičním projevu „Urbi & Orbi“ (městu a světu). Protože bude ještě nějaký ten týden trvat, než konkláve zvolí jeho nástupce, nabízíme vám stručné historické ohlédnutí za „obyvateli“ vatikánských garáží… Dějiny cestování Svatého otce jsou stejně staré jako samotný jeho úřad.
    Jan Pavel II., jehož prvním soukromým vozem byla polská Warszawa 203 (dodnes existuje), navštívil v roce 1988 dokonce maranellskou továrnu Ferrari. Při té příležitosti jej svezl tovární řidič ve Ferrari Mondial
    Specialitou papežských vozidel bylo křeslo: to se dalo ručně (a později i elektricky) zvednout, aby Svatého otce vidělo co nejvíce lidí, a aby i on měl náležitý rozhled. Na snímku je jasně vidět vedle trůnu komunikační panel k řidiči
    Pohlednicový obrázek polského nákladního vozu Star, upraveného pro návštěvu Jana Pavla II. v mateřské zemi. Model pochází z roku 1979 a navzdory úpravám a bílo-zlaté kombinaci nezapře svůj vojenský původ
    Mercedes-Benz 300d už byl v době předání do Vatikánu na konci své historie, ale po třiceti letech vystřídal Nürburg, aby se stal chloubou vatikánských garáží
    Slavnostní předání první vozu značky Mercedes: papežský Nürburg vznikl také díky iniciativě německého velvyslance ve Vatikánu
    Velký Fiat 525 svou pětimetrovou délkou a silným šestiválcem konkuroval americkým modelům nižších tříd. Dostal se i do papežských garáží, ovšem oficiálním vozem se nestal
    Na základu standardního osmiválcového pick-upu GMC vznikl v roce 1984 u příležitosti papežské cesty po Kanadě speciál. Nástavba mohla pojmout kromě Svatého otce ještě osm dalších osob
    Během cest po USA používaly návštěvy z Vatikánu nejčastěji Lincolny Continental, speciálně upravené podle požadovaných standardů
    Nejen osobní auta, ale i užitková, a dokonce nákladní ve střední tonážní kategorii: britský Ford má nástavbu bezmála s výškou rozhledny
    Slavnostní předání nového Mercedesu-Benz W100 v papežském letním sídle v Castel Gandolfo. Vpravo je vidět předchozí model W186
    Po útoku na Jana Pavla II. se Svatý otec začal objevovat v krytých speciálech s klimatizací a zařízením proti zamlžování oken. Byla to první daň době zla…
    Speciální landaulet na bázi Mercedesu-Benz W100 převzal Svatý otec jako dar automobilky Daimler-Benz. Později byl vrácen továrně a dnes je součástí kolekce slavných vozů s třícípou hvězdou
    Mercedes-Benz Nürburg měl označení 460, typový kód W08, ale jméno Nürburg zní naprosto decentně. Na snímku ještě jednou slavnost dodání prvního oficiálního papežského vozidla
    Mercedesy-Benz 300 SEL byly velmi luxusní a v Evropě představovaly špičku. Neměly ovšem ten distinguovaný odstup, jako dlouhý W100, takže jejich použití bylo vzácné…
    Jedinečný 500 SEL ve speciálním prodlouženém provedení znamenal pokračování řady přepychových mercedesů, kterou započal někdejší Nürburg
    Range Rover „State Car“ vznikl v roce 1982 ve dvou exemplářích u příležitosti návštěvy Jana Pavla II. ve Velké Británii. Jeden vůz se dochoval v soukromé kolekci
    Range Rover „State Car“ vznikl v roce 1982 ve dvou exemplářích u příležitosti návštěvy Jana Pavla II. ve Velké Británii. Jeden vůz se dochoval v soukromé kolekci
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Youtuber vzal na Ring obyčejnou Škodovku. Byl by schopný překonat oficiální rekord automobilky

    Před 2 měsíci
    Škoda Kodiaq RS minulé generace stanovila ještě před svým oficiálním uvedením na trh rekord na Ringu v kategorii sedmimístných SUV. Známý youtuber Misha Charoudin vzal tohle auto nedávno na stejnou trať a nestačil se divit.  Když Škoda uváděla na trh minulou generaci modelu Kodiaq RS, vzala to se vší parádou. Do auta usedla Sabine Schmitz a zajela na slavné trati čas 9:29,84, což byl nejlepší čas v kategorii sedmimístných SUV. Trochu jsme si utahovali z toho, že si Škoda vlastně vymyslela nějakou kategorii, kam lze našroubovat rekordní výsledek, ale čas to úplně špatný není. A o tom, že Kodiaq RS umí jezdit rychle, se nedávno přesvědčil i známý youtuber Misha Charoudin.
     Komentáře
  • Autobible

    Policie vyráží na koledu. Velikonoční dopravně bezpečnostní akce startuje dnes a končí v pondělí

    Před 2 měsíci
    Velikonoce jsou z pohledu nehod jedno z nejrizikovějších období v roce. Policie proto pravidelně dělá v tyto dny dopravně bezpečnostní akce a stejně tomu je i letos. Akce probíhá od pátku 18. dubna do pondělí 21. dubna.  Velikonoční svátky představují velmi rizikové období z pohledu nehod na tuzemských silnicích. Má to řadu důvodů a policie na to každým rokem reaguje zvýšenou mírou kontrol. Stejně tomu bude i letos. Dopravně bezpečnostní akce odstartovala dnes (18. dubna) a poběží až do pondělí 21. dubna.
     Komentáře
  • Autobible

    „Modrý blesk“ a jeho dějiny: Sedmdesátiny Alpine znamenají oslavy automobilového sportu nejen v Československu

    Před 3 měsíci
    Bylo to úžasné stát u trati či poposedávat v křesle u namodralého přísvitu televizní obrazovky, a sledovat bleskurychlé průjezdy typicky modré „placky“ zatáčkami. Nízká Alpine A110 „zatápěla“ mladoboleslavským škodovkám na všech frontách. Dodnes u nás platí za legendu, stejně jako její slavný řidič… Modré A110 u nás působily jako blesk z čistého nebe a málokdo tehdy věděl, že mají za sebou už pozoruhodné historické zákruty. Jelikož letos v červnu uplyne sedmdesát let od podpisu dokumentu, stvrzujícího založení světově proslulé továrny, dovolujeme si vám přinést malé ohlédnutí za tím, čím se proslavila společnost Société des automobiles Alpine.
    Malá A6 nezapře těsné spojení s Renaultem 4CV. Všimneme si například ráfků kol i celkové vizáže…
    Alpine GTA V6 Turbo se svými výkony mohlo zařadit mezi evropskou automobilovou elitu
    V představách mnohých současníků jsou Alpine A110 pouze modré. Jaká byla barevná realita, o tom svědčí pohled do tovární haly…
    Dva francouzští automobiloví kouzelníci: Jean Rédélé a Amédée Gordini nad závodním agregátem
    Většina z pamětníků si Alpine A110 spojí spíše s ostrými starty v mezinárodních rallye než s dojmy z běžného provozu
    V sedmdesátých letech vyvinul Renault závodní speciál Alpine A442. S jeho modifikací jezdil například Didier Pironi
    Od první poloviny 60. let se Rédélé snažil dobýt vítězství v poháru Formule 1, například s touto Alpine A350. Plán se nezdařil…
    Sedmdesátá léta byla ve znamení úspěchů Vladimíra Hubáčka a jeho modré A110. Na fotografii je i závodníkův podpis
    V sedmdesátých letech se vyráběly obě modelové řady současně
    Třebaže Rédélé těsně spolupracoval s Renaultem, míval na autosalónech vlastní expozici, a to až do roku 1971, kdy jeho firmu kompletně převzal Renault
    Přišla nová doba: hodnocení tohoto výrobku necháme na každém z vás. Původní Alpine ale byla jen jedna…
    Rychlé A110 se nevyráběly jen ve Francii, ale také ve Španělsku aktivitou koncernu FASA
    Když debutovala A310, znamenalo to nadšení, ale u některých i poněkud zklamání. Vozidlo bylo na hony vzdálené původní strohé závodní „placce“
    Slavný záběr na trojici A106. Říká se, že to bylo vůbec první tiskové foto Alpine. Zcela vlevo nový Renault Frégate…
    Stíhací jednotky francouzské dálniční policie dostaly několik desítek výkonných A110. S výjimkou pozdějšího luxusního Citroënu SM a malosériového Ligieru JS2 nebylo v sériové nabídce francouzských výrobců nic rychlejšího
    Jean Rédélé prodával renaulty, ale neklidná krev jej hnala do závodů. S „želvičkou“ 4CV se účastnil i Rallye Monte Carlo, samozřejmě nikoliv ve světlém saku a s kravatou
    Jean Rédélé byl charismatický Francouz z Normandie, který rád závodil, rád prodával auta a rád je vyvíjel
    Jean Rédélé byl charismatický Francouz z Normandie, který rád závodil, rád prodával auta a rád je vyvíjel
    +
     Komentáře
Reklama