Zavřít
Autobible

Autobible

Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Autobible
  • Autobible

    Mercedes-Benz W114/115: Říkalo se jim Ventilačka a Žralok a poprvé pohnuly československým trhem

    Před 18 hodinami
    Patří k legendám evropského, světového i našeho trhu. Ještě dnes, po téměř půlstoletí od ukončení jejich produkce, se řadí k nejznámějším výrobkům stuttgartského koncernu. Přinesly nové designové prvky a etablovaly se do role středostavovských symbolů s takovou mírou respektu, o jaké se dnes podobným vozidlům může jen zdát… V německy mluvících zemích se mu říkalo a dodnes říká /8 (německy Strich acht, česky tedy Lomeno osm). Proč vlastně? Touto informací o řádný kus cesty předběhneme děj: v době oficiálního zahájení prodeje ještě dobíhala výroba předchozích modelů. Ty měly stejné číselné označení, například 200, tak aby se rozlišilo mezi dosavadními modely a těmi, které teprve nedávno oslavily premiéru, zvolil výrobce osmičku za lomítkem. Osmičku proto, že se zahájení prodeje odehrávalo počátkem OSMašedesátého roku. Označení /8 ale nebylo dáváno chromovanými číslicemi a znaky na levou zadní část karosérie, byla to jen nevtíravá a víceméně myšlená pomůcka. Ale ujala se…
     Komentáře
  • Autobible

    V Číně konečně vymysleli ideální auto pro český venkov. Jezdí na LPG a má integrovaný otvírák na lahváče

    Před 1 dnem
    Původ tohoto off-roadu je poněkud komplikovaný, stejně jako jeho jméno. Pochází z Itálie, ale de facto je z Číny. A design okopíroval od Defenderu. Nicméně stojí půlku co Land Rover, jezdí na plyn a má otvírák na lahváče! Automobily značky zvláštního jména ICH-X asi českému zákazníkovi mnoho neřeknou, přestože i v ČR se pomalu začínají prodávat. Jejich původ je samozřejmě čínský, nicméně zájemce by tato auta oslovit mohla. Především pak novinka pojmenovaná jako K3. Je to totiž terénní vůz osazený spalovacím motorem, k dispozici je i ve verzi na LPG a kromě toho má zajímavé vychytávky. Třeba otvírák na pivo, respektive na lahváče.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Cupra Ateca 1.5 TSI: Praktický a dobře jezdící základ aneb když je Cupra lidová

    Před 2 dny
    Původně sportovní divize španělské značky Seat se v roce 2018 stala samostatným výrobcem a od té doby nabízí nesmírně zábavné modely. Jedním z nich je Ateca, která dorazila do testu se základním pohonným ústrojím a vstupní výbavou Cupra. Díky tomu se testovaný vůz vešel do částky 900 tisíc Kč, což z něj dělá velmi lákavý rodinný přepravník. Ačkoliv se zde bavíme o nejzákladnějším provedení, jaké lze v modelové řadě Ateca zakoupit, při prvotním spatření novinářského exempláře bych to rozhodně netipoval. Cupra sama o sobě vyrábí dost vyšperkovaná auta, což považuji za velké plus. Však se na to podívejte sami v přiložené galerii. Mnou otestovaná Ateca dostala do vínku například 19" disky kol, které jsou adekvátně velké a vypadají dobře.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    V zahraničí na vás čekají rychlostní chytáky. Každý by si tak před dovolenou měl udělat tento kvíz, ať si rychlosti v zahraničí zopakuje

    Před 3 dny
    Čas dovolených se blíží, takže se bude cestovat. Opravdu ale znáte zahraničí předpisy? Náš kvíz zaměřený na maximální rychlosti v evropských státech vám napoví.  Je to tady zase. Konec května, blíží se letní prázdniny, pojedeme na dovolenou! Někdo jako vždy do Chorvatska, jiný se vypraví třeba na Maltu, další pojede kupříkladu do Británie. Možností je spousta. Před cestou se ale určitě vyplatí zopakovat si předpisy, ať vás v zahraničí nenachytají.
     Komentáře
  • Autobible

    Jak firma Baťa změnila svět pneumatik? Její „balóny“ propagoval i Vlasta Burian

    Před 4 dny
    Během několika málo let dokázala firma Baťa, že neumí vyrábět jen obuv. Ve třicátých letech velmi rychle dokázala opanovat v Československu i trh s pneumatikami. Projděte si tuto ne zcela známou historii v krátkém videodokumentu. S výrobou pneumatik začal Tomáš Baťa, který tehdy rodinný podnik vedl, v roce 1932. Důvodem byla snaha ušetřit. Zároveň mu podle propočtů, které si nechal zadat, že se s cenou svých pneumatik dostane na zhruba třetinovou cenu zahraniční konkurence. Nakoupil proto stroje především ze zahraničí a začal s výrobou.
     Komentáře
  • Autobible

    Měla to být čínská lidová revoluce, místo toho do Evropy míří další kompromisní elektromobil za půl milionu

    Před 4 dny
    BYD Seagull byl představen před zhruba dvěma lety jako revoluční elektromobil s cenou od zhruba 260 tisíc Kč. Tato cena platila pro čínský trh. Aktuálně byla představena evropská verze jako BYD Dolphin Surf. Revoluce se odkládá, protože evropská cena startuje na částce 500 tisíc. Opět… V Evropě se dlouhou dobu mluví o revolučních elektromobilech, které přinesou nástup masové elektromobility, protože budou konkurenceschopné malým spalovacím hatchbackům a budou stát méně než půl milionu. Pár pokusů z nedávné doby přišlo, ale revoluce se stále nedostavila. Vždy jde o kompromisní automobily a cena bez dotace bývá někdy i hodně přes půl milionu. Nejnovějším příspěvkem do této kategorie měl být malý hatchback čínské značky BYD. Jenže i zde se revoluce odkládá.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Superb Combi 2.0 TSI: To nejlepší z řady po čtvrté

    Před 7 dny
    Nejnovější generace vlajkového modelu Superb může má ve své vrcholné verzi opět dvoulitrový benzinový motor TSI, automatickou převodovku a pohon všech kol.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Viva Espaňa: automobilka SEAT právě slaví 75 let existence

    Před 9 dny
    Známe je všichni, seaty patří už od devadesátých let k nedílným součástem českého automobilového trhu. Naši občané o nich většinou mívali povědomí i o jednu či dvě dekády dříve, ale většinou jen to povědomí. A málokdo tušil, že se vlastně jedná o společnost s dlouhým historickým proběhem… O španělské automobilové výrobě nebylo v Evropě příliš mnoho známo. Před poslední válkou i po ní existovalo na Pyrenejském poloostrově několik společností, které pronikly i na evropské (a vzácně mimoevropské) trhy. Jmenujme velmi známý koncern Hispano-Suiza se španělsko-švýcarskými koncerny, vyrábějící přepychové osobní automobily, užitková vozidla, motory a vojenskou techniku.
    V moderní montovně se vyráběly Seaty 127, na snímku v dvou- i třídveřovém provedení
    „Jezevčík“ na prodlouženém šasi Seatu 800 byl jednoznačně španělskou specialitou, podobně jako další podobné modely
    Portfolio Seatu tvořily: zleva Seat 1500, Seat 850, Seat 124, Seat 600 a Seat 124 Pamplona
    Seat 133 představoval nižší úroveň pod modelem 127. Technicky vycházel z řady 850, ale tvarově měl blíže k Fiatu 126
    Seaty 131 byly ve všech modifikacích téměř totožné se svými italskými sourozenci
    Počátky Seatu: společnost dojednala s italským Fiatem montáž jeho modelu 1400 a postupné nahrazování importovaných dílů domácími
    Pohlednice z poloviny šedesátých let představuje horský hotel, veselou společnost a samozřejmě Seat 1500, hodící se k této společenské třídě
    Seat 850 „Quatro Puertas“ představoval zajímavou a netradiční španělskou specialitu, odvozenou z běžného Seatu 850
    Seatu 1200 Sport se podle černé plastové části přídě říkalo „Boca Negra“ (Černá tlama). Tuhle přezdívku už má navěky…
    Třetí generace Fiatu 127 jsme zažili v československých prodejnách. Seat 127 se v nejvýkonnějším provedení jmenoval Fura a měl řadu specifických doplňků
    Malaga nesla jméno podle španělského přístavního města. Byla velice příjemná na jízdu a obstála by i dnes…
    Ze sériového Seatu 1500 odvodil výrobce studii elegantního kupé 1500 TS, představenou v roce 1966
    Seat 124 Especial byla dražší a lépe vybavená verze základního Seatu 124
    Seat Ibiza známe i z našich silnic, dodnes je možné jej spatřit. Sázel na svébytný design a osvědčenou německou techniku
    Seat Ibiza známe i z našich silnic, dodnes je možné jej spatřit. Sázel na svébytný design a osvědčenou německou techniku
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Nic než SUV: Počet SUV dostupných na trhu nových vozů vzrostl za 25 let o 543 %. Kombíků dramaticky ubylo

    Před 10 dny
    Zatímco v roce 2000 byla kategorie SUV naprosto minoritní, dnes už dokonce tvoří většinu modelů dostupných na trhu nových vozů. Zjistil to britský průzkum. Důvodem je kromě jiného nástup elektromobilů.  Trend je jasný a není k tomu potřeba žádný průzkum. Vozy kategorie SUV/crossover jsou už dlouhá léta na vzestupu a tempo ještě zrychlilo s nástupem elektromobilů. Elektrický pohon lze snáze zastavět právě do vyšších SUV, která navíc jsou obecně dražší. Pokud vás ovšem zajímají přesná čísla, britská společnost CarGurus je má k dispozici.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Citroën C3: Design, komfort, švihadla. Nový Citroën je svébytný a lidový

    Před 11 dny
    Citroën posledních let je synonymem dostupného komfortu. Zatímco jiní se předhánějí, kdo nabídne sportovnější svezení, Citroën sází na pohodlí. Pohodlná sedadla, měkký podvozek, lehké ovládání. Všechno, co vás maximálně odstíní od dnešního uspěchaného světa. Modelům C4 a C5 se v to v rámci možností docela daří. Jak je na tom nová C3? Předně, jde o jedno z nejlevnějších SUV na trhu. A vyrábět levné auto dnes znamená spoustu kompromisních řešení. Už jen povinná výbava není levná, nároky na emisní a bezpečnostní systémy stále rostou a obecná cenová hladina roste také. Citroën tak musí nabourat zažité pravidlo, že komfortní = drahé. A na to jsem zvědavý.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Elektromobilisté tvrdí, že vždy odjíždí ráno s plnou nádrží a že to spalovák neumí. Omyl. Dnes i benzinka přijede za vámi

    Před 14 dny
    Jeden z populárních argumentů elektromobilstů, proč koupit elektromobil, je fakt, že přes noc dobijí a ráno odjíždí „s plnou nádrží“. Spalovací motor prý nic takového nenabídne. Jenže to je omyl. Dnešní technologie umožňují i služby, kdy benzinová stanice přijede k vám domů. Příkladem budiž společnost CAFU.  CAFU je relativně mladá společnost, která vznikla ve Spojených arabských emirátech a tamním zákazníkům nabízí zajímavé služby. Na zavolání k vám přijede malá cisterna, která dotankuje auto, ale možné jsou i menší servisní zásahy, výměna pneumatik nebo vyčištění vašeho automobilu. Jak přesně to funguje?
     Komentáře
  • Autobible

    Auta osvoboditelů – ze západu: Československo a celá Evropa se staly křižovatkou vojenské techniky

    Před 16 dny
    V minulém dílu jsme si představili několik ukázek sovětské vojenské techniky, která se k nám dostala s vítěznými jednotkami. Ale – upřímně řečeno – nebýt dodávek amerických zbrojních a dopravních celků, kdoví, jak by dnešek vypadal, případně jak dlouho by válka trvala nebo zda by vůbec skončila vítězstvím Spojenců… O lidské oběti se „podělily“ všechny státy, bojující proti německému nacismu, italskému fašismu a rozpínavosti císařského Japonska. Ovšem pouze nejprůmyslovější velmoc světa mohla zásobovat všechna světová bojiště technikou, navíc ještě materiálem, surovinami, pohonnými hmotami, potravinami a dalšími stovkami druhů vojenské i hospodářské pomoci. To je zcela neoddiskutovatelný fakt. Stejně jako nesmírné lidské oběti Rudé armády je potřeba vyzdvihnout hnutí miliónů obyčejných Američanů, kteří dělali vše pro to, aby válka co nejdříve skončila.
    Monumentální Diamond T-968 v základním provedení krátkého ocelového valníku byl určený buď do terénu nebo k vyprošťování a vlečení bojové techniky
    Chevrolet posledního civilního ročníku 1942 debutoval v obvyklém termínu na podzim 1941. Podobné sedany se dodávaly po konverzi do vojenské podoby armádě
    Legendární Studebaker US6 motorizoval především východní frontu, do Sovětského svazu se dostalo 150 000 exemplářů, které byly tamními řidiči pokřtěny přezdívkou „Studěr“
    Snímek rozpracovaného polopásového vozidla M2 z produkce koncernu White. Zbývá instalovat otevřenou korbu…
    Nástrahami značně poznamenaný kolový obrněný M3 koncernu White. I ten se dostával na východní frontu a s ní i k nám
    V roce 1940, kdy se prodávala tato generace Fordu V8, ještě Amerika neměla ponětí, že jí Japonsko zatáhne do války. Ale o rok později už začal export podobných vozidel Spojencům
    Různé varianty Dodge Weapon Carrier (WC) si můžeme prohlédnout v expozicích Vojenského historického ústavu v Lešanech
    Kolona obrněných kolových transportérů Greyhound během osvobozování západní Evropy. Obratné vozidlo zůstávalo ve službě i po válce
    Dramatický barevný záběr jedné z četných variant středního tanku M4 Sherman. Tradicí americké armády bylo pojmenování bojových vozidel po zasloužilých osobnostech
    Bez Willysu MB by zřejmě snahy Spojenců dopadly jinak. Není snad na světě stát, kde by tenhle „všeuměl“ nejezdil…
    Dodge WC51 v dobově věrné podobě, jak se před čtrnácti lety představil na akci Memoriál Františka Proseckého seniora v Bystřici nad Pernštejnem. Navštívíte-li ji letos, určitě se s nějakým vojenským speciálem setkáte!
    GMC CCKW ve verzi s oplachtěnou kabinou a s příslušným jednonápravovým přívěsem navštívil v roce 2010 setkání historické zemědělské techniky v jihočeské Mahouši
    International M5H doplňoval v menších počtech proslulé GMC a Studebakery. Každý americký automobilový výrobce se zapojil do vojenských dodávek, byla to věc národní cti…
    Willys MB se stal i poválečnou legendou. Také u nás jsou známé případy, kdy se jako cenné dědictví předával z generace na generaci. Vůz na snímku parkoval pod horou Blaník při veteránském setkání v roce 2017
    Dodge WC54 v podobě, jak tuto ambulanci poznal celý bojující svět. Vozidlo nemělo finesy dokonalých civilních sanitních vozů, jeho úkolem bylo dojet se zraněnými do bezpečí
    Dodge WC54 v podobě, jak tuto ambulanci poznal celý bojující svět. Vozidlo nemělo finesy dokonalých civilních sanitních vozů, jeho úkolem bylo dojet se zraněnými do bezpečí
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Elektromobilisté žadoní u médií o podporu, protože chtějí v Praze parkovat zdarma. Tahle úleva už měla být dávno zrušena

    Před 17 dny
    Od prvního července by měla být zrušena možnost parkovat s vozy opatřenými značkou EL zdarma na všech pražských zónách. Elektromobilistům se to nelíbí, a tak rozeslali médiím zprávu s žádostí o medializaci tématu, aby se tím vytvořil tlak na vedení Prahy. Elektromobily si ale žádnou takovou úlevu nezaslouží a zrušena měla být už dávno.  V Praze měla být od začátku letošního roku zrušena možnost parkovat s vozy opatřenými značkami EL na všech zónách zdarma. Nakonec došlo k odkladu o půl roku, takže tato úleva skončí prvního července. Elektromobilní platforma aktuálně rozesílá médiím zprávu se svými požadavky a návrhy a s prosbou o medializaci tématu, aby vznikl tlak na vedení města Prahy a aby ve výsledku nikdo nic nerušil. Parkování zdarma je totiž fajn.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Octavia RS: Rekreační Sprinter ve skvělé formě

    Před 18 dny
    Od první generace novodobé Octavie jsou modely RS stejně opěvované jako nízká spotřeba naftových verzí a prakticky bezedný kufr této české legendy. Přestože „závodníků“ jezdí po silnicích dost, RS nikdy nebyla čistokrevným hot-hatchem. Ale rychlá být umí. A s každou generací je lepší. Nově dostala Octavia RS do vínku 20 koní navíc, takže jich z přeplňovaného dvoulitru nabízí rovných 265. A to už je hodně slušná hodnota. Octavia je fantastická v tom, jak široké spektrum zákazníků dokáže oslovit. Od základních motorizací pro běžné rodiny přes dálniční koráby obchodních cestujících až po řidiče, kteří rádi přičichnou ke sportovnější jízdě. Ale RS musí zůstat hlavně praktické – a tedy civilizované (což je) a zároveň nabídnout i zábavné svezení (což také umí).
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Startuje hokejový šampionát. Škoda je oficiálním partner už 32 let a na oslavu ukazuje nový Enyaq RS

    Před 21 dny
    Škoda letos slaví už 32 let v roli oficiálního partnera hokejového mistrovství. U příležitosti zahájení letošního šampionátu ukáže modernizovaný Enyaq RS.  Automobilka Škoda a hokejové mistrovství světa je naprosto tradiční spojení, které bez přehánění trvá už celá desetiletí. Aktuálně startující mistrovství znamená už 32 let této spolupráce. Škoda opět poskytla řadu automobilů a navíc u příležitosti zahájení mistrovství ukáže modernizovaný Eynaq RS.
     Komentáře
  • Autobible

    Auta osvoboditelů – z východu: Československo a celá Evropa se staly křižovatkou vojenské techniky

    Před 23 dny
    V návaznosti na letošní osmdesáté výročí skončení druhé světové války a osvobození československého území jsme pro vás připravili krátký přehled motorových vozidel vítězných mocností, jak je spatřili obyvatelé Československa. Bez ohledu na dnešní mapu Evropy, bez ohledu na orientaci nástupnických států někdejších geopolitických útvarů a bez ohledu na proměnlivost dat některých dříve pevně ukotvených výročí je jedno neoddiskutovatelné: naprostou většinu Československa osvobodily od nacismu armádní útvary Sovětského svazu.
    Podobné fotografie nám propagandistická mašinérie desítek let před rokem 1989 často stavěla před oči. Ale nebýt tanků T-34 a zaprášených vojáků, kdoví, jak by dnešek vypadal. Stroje a prostí bojovníci nemohou za to, kam se otočila kormidla poválečných dějin…
    Podle typické boční linie velkého furgonu klasický americký skříňový Ford, ve skutečnosti GAZ 55. Ambulance mohly být částečně prosklené nebo uzavřené
    BA 64 údajně vznikl podle německé předlohy. Používal mechanické komponenty malého GAZu včetně čtyřválcového agregátu
    GAZ 67 stejně jako jeho předchůdce GAZ 64 byl té nejjednodušší konstrukce, kterou zrodila bezprostřední blízkost války
    GAZ M-1 představoval v polovině třicátých let svěží vítr v sovětské automobilové konstrukci. Dodával se v množství různých provedení
    Během válečného běsnění vyjížděly nové nákladní GAZy v té nejprimitivnější podobě – tedy s tenkými hranatými blatníky, jedním světlometem a bez jakéhokoliv příslušenství
    Samostatné šasi ZIS-6 s kabinou, připravené k osazení nástavbou, například raketometem BM13, jemuž se říkalo „Kaťuša“
    Dnes si zřejmě těžko dovedeme představit poměry, za nichž vznikaly tisíce tanků T-34. Stroje odjížděly přímo na frontu…
    UralZIS byl jen jemně modifikovaný ZIS-5, vyráběný v jiném závodě. Od původního ZISu-5 byl k rozeznání zejména podle velkého nápisu na rámu chladičové masky
    ZIS-5 vznikl na základě licence amerického Autocaru Series SD a představoval jeden z nejpopulárnějších sovětských náklaďáků
    ZIS-5 vznikl na základě licence amerického Autocaru Series SD a představoval jeden z nejpopulárnějších sovětských náklaďáků
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Auto blokující nabíjecí stanici bude možné odtáhnout. A je jedno, jestli má spalovací motor, nebo je to elektromobil

    Před 24 dny
    Od července by měla vstoupit v platnost vyhláška, podle které bude místo u nabíječky vyhrazeným parkovištěm. Pokud zde dané auto nebude nabíjet, bude ho možné odtáhnout.  Nejpozději v červenci letošního roku by měla vstoupit v platnost vyhláška, podle které bude možné považovat místa u nabíječek za vyhrazená parkoviště určená právě k nabíjení. Pokud tady auto nabíjet nebude, bude možné ho odtáhnout. Upozornil na to web publico.cz, kterému termín platnosti vyhlášky potvrdilo Ministerstvo dopravy. Cílem je zlepšit podmínky pro používání elektromobilů a usnadnit jim dobíjení.
     Komentáře
  • Autobible

    Ikona je zpět jako elektromobil a je skvělá! Poprvé jsme se svezli s novým Renaultem 5

    Před 25 dny
    Minulý týden uvedl Renault na trh nový model Renault 5 E-Tech a my jsme měli možnost se s ním seznámit a vyzkoušet ho při prvních jízdách. Pětka navazuje na slavný model z roku 1972, ale v duchu moderní doby vstupuje na český trh jako elektromobil s ambicí stát se novodobou ikonou. Jeho kvality potvrzuje nejen titul Evropského auta roku 2025, ale i vysoké prodeje na západních trzích – to je důkaz, že se Renault trefil do vkusu zákazníků.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Videodojmy: Tenhle malý hatchback jezdí za šest litrů, odveze čtyři lidi a nestojí ani 400 tisíc

    Před 28 dny
    Konečně se na trhu zase objevilo jedno z těch aut, které míří na běžné lidi. Citroën C3 startuje s cenovkou 380 tisíc a funguje překvapivě dobře.  V diskuzích se často objevují nářky nad tím, jak jsou dnes auta drahá a pro běžné lidi špatně dostupná. Důvodů je celkově více. Může za to inflace, elektromobilita i nové předpisy, které nutí automobilky dávat do aut systémy, jaké se tam dříve dávat nemusely. A tyhle systémy i vývoj někdo musí zaplatit, což znamená, že to zaplatí zákazník.
     Komentáře
  • Autobible

    Škoda VOS: Historie československých vládních automobilů je přehledem politických obratů

    Před 30 dny
    V garážích sídla československé a české vlády se za dobu existence naší republiky vystřídaly doslova stovky automobilů, z nichž ovšem značná část parkovala mimo vlastní areál Pražského hradu.
    Asi nejznámější záběr VOS sledovaly statisíce lidí ve filmových týdenících, někteří i osobně. Několik vládních škodovek totiž přivezlo nejvyšší státní a stranické vedení k vojenské přehlídce na Letenské pláni
    Každý vidí, jak nicotný zavazadelník měly VOS. Osobní potřeby a zavazadla osádky se vezla v dalších vozech, takže si vlastně nikdo nestěžoval…
    Speciální dílna, vyčleněná v Karose, byla místem zrodu kompletních vozidel. VOS byly montované rukama prověřených pracovníků
    Dochovaný exemplář v Rumunsku jezdil po vyřazení z vládní flotily na železnici. Karosérie už nemá ani jeden rudý symbol se slovem Škoda, takže jen několik zasvěcených ví, odkud monumentální vozidlo přišlo…
    Další dochovaný zahraniční VOS stojí v čínské muzejní expozici. Sousedí s velkolepým domácím HongQi CA-72 z první poloviny šedesátých let
    Záď VOS je svým nadměrným sklonem značně nesymetrická a dělá dojem, že patří k jiné karosérii. Ovšem tehdy se o rozkazu nediskutovalo
    Škoda VOS na nádvoří Pražského hradu. Vláda měla k dispozici desítky exemplářů
    V expozici pekingského vojenského muzea stojí Škoda VOS vedle pancéřovaného ZISu 115
    V expozici pekingského vojenského muzea stojí Škoda VOS vedle pancéřovaného ZISu 115
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Cupra stvořila unikátní stroj, který se vypořádá jak s pohybem po souši, tak s pohybem na Vltavě

    Před 1 měsícem
    Cupra Terramar se v Praze ukázala v hodně speciálním provedení. Jmenuje se Floating Terramar a jak napovídá název, tohle auto opravdu umí jezdit bez jakékoliv nadsázky po vodě.  Cupra se prezentuje jako rebelská značka a také se angažuje v ikonických závodech plachetnic Louis Vuitton 37. Pohár Ameriky. Právě proto také vznikla dost překvapivá verze modelu Terramar, která umí plavat po vodě a které se už také projel v Praze na Vltavě.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Peugeot e-3008: Tři trumfy elektrické krásky

    Před 1 měsícem
    Peugeot uvedl v loňském roce novou generaci svého klíčového SUV modelu. Předchozí generace za 7 let získala více než 1,3 milionu zákazníků ve 130 zemích, a tak je na co navazovat. Nová 3008 jako první využívá zcela novou platformu STLA Medium skupiny Stellantis, která umožňuje zástavbu spalovacích motorů i bateriového pohonu.  Pod kapotou lze mít tři úrovně elektrifikace. Kromě hybridní jednotky e-DCS6 kombinované s motorem 1.2 PureTech o výkonu 145 koní můžete mít i plug-in hybridní jednotku s baterií o velikosti 17,8 kWh a výkonu 195 koní, které pomáhá spalovací motor o objemu 1.6 litru. Kromě toho nabízí výrobce dvě čistě elektrické verze.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Koupili si dům u závodního okruhu v Mostě, pak si začali stěžovat, že tam jezdí závodní auta a je tam hluk

    Před 1 měsícem
    Soudní spor mezi Autodromem Mosta a rodinou Huličkových, která závodní okruh žaluje, půjde k Nejvyšším soudu. Zatím poslední rozsudek Krajského soudu nařizuje provozovatelům okruhu dodržování nepřiměřeně nízkých hlukových limitů a autodrom se proti tomu chce bránit.  Od roku 2018 běží soudní spor mezi rodinou Huličkových a mosteckým autodromem. Rodina bydlí přes ulici od hlavní vjezdu a kousek od posledních dvou zatáček okruhu. Stěžuje si na nadměrný hluk, který je údajně příšerný, nedá se vydržet, dotyční nemohou sedět na zahradě a ani vyvětrat okno.
     Komentáře
  • Autobible

    Snad na to nebude mít Filip Turek špatný vliv. Většina řidičů se na českých silnicích cítí bezpečně

    Před 1 měsícem
    MDČR zveřejnilo výsledky průzkumu, podle kterého se většina řidičů na tuzemských silnicích cítí bezpečně. Situace se od roku 2022 postupně zlepšuje.  Ministerstvo dopravy zveřejnilo výsledky průzkumu zaměřeného na to, jak tuzemští řidiči vnímají bezpečnost zdejšího provozu. Jde o třetí ročník, kdy průzkum realizuje Česká asociace pojišťoven.
     Komentáře
  • Autobible

    Kola místo papežského stolce: Dopravní historie hlavy katolické církve

    Před 1 měsícem
    Na velikonoční (Červené) pondělí dotlouklo srdce těžce nemocného papeže Františka poté, co den předtím naposledy požehnal shromážděným věřícím v tradičním projevu „Urbi & Orbi“ (městu a světu). Protože bude ještě nějaký ten týden trvat, než konkláve zvolí jeho nástupce, nabízíme vám stručné historické ohlédnutí za „obyvateli“ vatikánských garáží… Dějiny cestování Svatého otce jsou stejně staré jako samotný jeho úřad.
    Jan Pavel II., jehož prvním soukromým vozem byla polská Warszawa 203 (dodnes existuje), navštívil v roce 1988 dokonce maranellskou továrnu Ferrari. Při té příležitosti jej svezl tovární řidič ve Ferrari Mondial
    Specialitou papežských vozidel bylo křeslo: to se dalo ručně (a později i elektricky) zvednout, aby Svatého otce vidělo co nejvíce lidí, a aby i on měl náležitý rozhled. Na snímku je jasně vidět vedle trůnu komunikační panel k řidiči
    Pohlednicový obrázek polského nákladního vozu Star, upraveného pro návštěvu Jana Pavla II. v mateřské zemi. Model pochází z roku 1979 a navzdory úpravám a bílo-zlaté kombinaci nezapře svůj vojenský původ
    Mercedes-Benz 300d už byl v době předání do Vatikánu na konci své historie, ale po třiceti letech vystřídal Nürburg, aby se stal chloubou vatikánských garáží
    Slavnostní předání první vozu značky Mercedes: papežský Nürburg vznikl také díky iniciativě německého velvyslance ve Vatikánu
    Velký Fiat 525 svou pětimetrovou délkou a silným šestiválcem konkuroval americkým modelům nižších tříd. Dostal se i do papežských garáží, ovšem oficiálním vozem se nestal
    Na základu standardního osmiválcového pick-upu GMC vznikl v roce 1984 u příležitosti papežské cesty po Kanadě speciál. Nástavba mohla pojmout kromě Svatého otce ještě osm dalších osob
    Během cest po USA používaly návštěvy z Vatikánu nejčastěji Lincolny Continental, speciálně upravené podle požadovaných standardů
    Nejen osobní auta, ale i užitková, a dokonce nákladní ve střední tonážní kategorii: britský Ford má nástavbu bezmála s výškou rozhledny
    Slavnostní předání nového Mercedesu-Benz W100 v papežském letním sídle v Castel Gandolfo. Vpravo je vidět předchozí model W186
    Po útoku na Jana Pavla II. se Svatý otec začal objevovat v krytých speciálech s klimatizací a zařízením proti zamlžování oken. Byla to první daň době zla…
    Speciální landaulet na bázi Mercedesu-Benz W100 převzal Svatý otec jako dar automobilky Daimler-Benz. Později byl vrácen továrně a dnes je součástí kolekce slavných vozů s třícípou hvězdou
    Mercedes-Benz Nürburg měl označení 460, typový kód W08, ale jméno Nürburg zní naprosto decentně. Na snímku ještě jednou slavnost dodání prvního oficiálního papežského vozidla
    Mercedesy-Benz 300 SEL byly velmi luxusní a v Evropě představovaly špičku. Neměly ovšem ten distinguovaný odstup, jako dlouhý W100, takže jejich použití bylo vzácné…
    Jedinečný 500 SEL ve speciálním prodlouženém provedení znamenal pokračování řady přepychových mercedesů, kterou započal někdejší Nürburg
    Range Rover „State Car“ vznikl v roce 1982 ve dvou exemplářích u příležitosti návštěvy Jana Pavla II. ve Velké Británii. Jeden vůz se dochoval v soukromé kolekci
    Range Rover „State Car“ vznikl v roce 1982 ve dvou exemplářích u příležitosti návštěvy Jana Pavla II. ve Velké Británii. Jeden vůz se dochoval v soukromé kolekci
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Youtuber vzal na Ring obyčejnou Škodovku. Byl by schopný překonat oficiální rekord automobilky

    Před 1 měsícem
    Škoda Kodiaq RS minulé generace stanovila ještě před svým oficiálním uvedením na trh rekord na Ringu v kategorii sedmimístných SUV. Známý youtuber Misha Charoudin vzal tohle auto nedávno na stejnou trať a nestačil se divit.  Když Škoda uváděla na trh minulou generaci modelu Kodiaq RS, vzala to se vší parádou. Do auta usedla Sabine Schmitz a zajela na slavné trati čas 9:29,84, což byl nejlepší čas v kategorii sedmimístných SUV. Trochu jsme si utahovali z toho, že si Škoda vlastně vymyslela nějakou kategorii, kam lze našroubovat rekordní výsledek, ale čas to úplně špatný není. A o tom, že Kodiaq RS umí jezdit rychle, se nedávno přesvědčil i známý youtuber Misha Charoudin.
     Komentáře
  • Autobible

    Policie vyráží na koledu. Velikonoční dopravně bezpečnostní akce startuje dnes a končí v pondělí

    Před 1 měsícem
    Velikonoce jsou z pohledu nehod jedno z nejrizikovějších období v roce. Policie proto pravidelně dělá v tyto dny dopravně bezpečnostní akce a stejně tomu je i letos. Akce probíhá od pátku 18. dubna do pondělí 21. dubna.  Velikonoční svátky představují velmi rizikové období z pohledu nehod na tuzemských silnicích. Má to řadu důvodů a policie na to každým rokem reaguje zvýšenou mírou kontrol. Stejně tomu bude i letos. Dopravně bezpečnostní akce odstartovala dnes (18. dubna) a poběží až do pondělí 21. dubna.
     Komentáře
  • Autobible

    „Modrý blesk“ a jeho dějiny: Sedmdesátiny Alpine znamenají oslavy automobilového sportu nejen v Československu

    Před 1 měsícem
    Bylo to úžasné stát u trati či poposedávat v křesle u namodralého přísvitu televizní obrazovky, a sledovat bleskurychlé průjezdy typicky modré „placky“ zatáčkami. Nízká Alpine A110 „zatápěla“ mladoboleslavským škodovkám na všech frontách. Dodnes u nás platí za legendu, stejně jako její slavný řidič… Modré A110 u nás působily jako blesk z čistého nebe a málokdo tehdy věděl, že mají za sebou už pozoruhodné historické zákruty. Jelikož letos v červnu uplyne sedmdesát let od podpisu dokumentu, stvrzujícího založení světově proslulé továrny, dovolujeme si vám přinést malé ohlédnutí za tím, čím se proslavila společnost Société des automobiles Alpine.
    Malá A6 nezapře těsné spojení s Renaultem 4CV. Všimneme si například ráfků kol i celkové vizáže…
    Alpine GTA V6 Turbo se svými výkony mohlo zařadit mezi evropskou automobilovou elitu
    V představách mnohých současníků jsou Alpine A110 pouze modré. Jaká byla barevná realita, o tom svědčí pohled do tovární haly…
    Dva francouzští automobiloví kouzelníci: Jean Rédélé a Amédée Gordini nad závodním agregátem
    Většina z pamětníků si Alpine A110 spojí spíše s ostrými starty v mezinárodních rallye než s dojmy z běžného provozu
    V sedmdesátých letech vyvinul Renault závodní speciál Alpine A442. S jeho modifikací jezdil například Didier Pironi
    Od první poloviny 60. let se Rédélé snažil dobýt vítězství v poháru Formule 1, například s touto Alpine A350. Plán se nezdařil…
    Sedmdesátá léta byla ve znamení úspěchů Vladimíra Hubáčka a jeho modré A110. Na fotografii je i závodníkův podpis
    V sedmdesátých letech se vyráběly obě modelové řady současně
    Třebaže Rédélé těsně spolupracoval s Renaultem, míval na autosalónech vlastní expozici, a to až do roku 1971, kdy jeho firmu kompletně převzal Renault
    Přišla nová doba: hodnocení tohoto výrobku necháme na každém z vás. Původní Alpine ale byla jen jedna…
    Rychlé A110 se nevyráběly jen ve Francii, ale také ve Španělsku aktivitou koncernu FASA
    Když debutovala A310, znamenalo to nadšení, ale u některých i poněkud zklamání. Vozidlo bylo na hony vzdálené původní strohé závodní „placce“
    Slavný záběr na trojici A106. Říká se, že to bylo vůbec první tiskové foto Alpine. Zcela vlevo nový Renault Frégate…
    Stíhací jednotky francouzské dálniční policie dostaly několik desítek výkonných A110. S výjimkou pozdějšího luxusního Citroënu SM a malosériového Ligieru JS2 nebylo v sériové nabídce francouzských výrobců nic rychlejšího
    Jean Rédélé prodával renaulty, ale neklidná krev jej hnala do závodů. S „želvičkou“ 4CV se účastnil i Rallye Monte Carlo, samozřejmě nikoliv ve světlém saku a s kravatou
    Jean Rédélé byl charismatický Francouz z Normandie, který rád závodil, rád prodával auta a rád je vyvíjel
    Jean Rédélé byl charismatický Francouz z Normandie, který rád závodil, rád prodával auta a rád je vyvíjel
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Desítky tisíc důchodců nakonec ke kardiologovi povinně nemusí, i když chybná vyhláška stále platí

    Před 1 měsícem
    Kauza povinné návštěvy kardiologa v případě řidičů starších 65 let a dalších držitelů různých skupin řidičského oprávnění pomalu dospěla ke svému konci. Ministerstvo zdravotnictví uznalo chybu a tu zatím napravilo výkladem příslušné vyhlášky. V praxi to znamená, že povinně ke kardiologovi musí pouze ten, u kterého k tomu jsou důvody. Nikoliv automaticky skoro všichni.  Od začátku ledna vstoupila v platnost vyhláška, která výrazně rozšířila skupinu držitelů řidičských průkazů, kteří by pro řízení museli povinně mít posudek od kardiologa. V tomto kontextu se mluvilo primárně o skupině lidí starších 65 let.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Škoda Octavia 2.0 TDI: Byla by škoda měnit váš názor

    Před 1 měsícem
    Existuje někdo, kdo po 29 letech prodejů naftových Octavií nemá svůj názor na tuto legendu? Asi ne. Uspokojit čtenáře testem naftové Octavie proto prakticky nejde. Protože jedni ji milují a nenechají na ni sáhnout a druzí ji také milují, ale texty o škodovkách považují za tendenční a zaplacené. Takže když ji pochválím, dostanu „bídu”, že jsem ovlivněný, a když ji pohaním, dostanu „bídu”, že tomu nerozumím. Zkusím to proto tak, že to pojmu trochu neobvykle. První novinářské jízdy se čtvrtou generací Octavie jsme zažili zhruba ve stejném týdnu, kdy jsme zažili první nákazy covidem, zkraje dubna 2020. Není tajemstvím, že se čtvrté generace tohoto bestselleru i pár let po uvedení držela řada bolístek, které trvaly docela dlouho vyřešit i díky dopadům covidu. Přesto navázala na úspěch předchozí generace a je stále prodejním hitem.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Nafta se po dvou letech prodává opět za méně než 30 korun za litr

    Před 1 měsícem
    Nafta se dá po dvou letech opět natankovat u některých čerpacích stanic za méně než 30 korun za litr. A to i v Praze, kde jsou pohonné hmoty nejdražší. Pod třiceti korunami za litr byla cena nafty naposledy v červnu 2023. Tehdy ale souvisela s dočasným snížením spotřební daně. Nyní cenu tlačí celní války a také dubnové zvýšení těžby kartelu OPEC. Cena ropy klesla jen během dubna ze zhruba 75 dolarů za barel na současných 63,4 dolarů.
     Komentáře
  • Autobible

    Jsou to všem dobře známá auta, přesto je mimořádně těžké poznat, o který model jde. Máte oko automobilového experta?

    Před 1 měsícem
    Unifikace designu je trend posledních let. Není důležité poznat, o jaký konkrétní model jde, ale všichni mají vědět, o jakou automobilku se jedná. Rozpoznat jednotlivé modely pak je poměrně obtížné.  Říká se tomu unifikace designu nebo také designový jazyk. V praxi to znamená, že automobilky kladou důraz na jednotný vzhled svých vozů. Všichni pak na první pohled poznají, o jakého výrobce se jedná. Nevýhodou ale může být až přílišná podobnost jednotlivých modelů. Jinak řečeno, všichni budou vědět, že je to Audi, ale nikdo s jistotou neřekne, jestli to je A5, nebo A6. Právě o tom je dnešní kvíz.
     Komentáře
  • Autobible

    Portál dopravy nově umožňuje, aby za vás někdo v zastoupení vyzvedl řidičský průkaz i další dokumenty

    Před 1 měsícem
    Potřebujete někoho pověřit, aby za vás vyzvedl osvědčení o registraci vozidla, registrační značku nebo se vám podíval, kolik bodů máte na svém kontu řidiče? Nově na to můžete využít Portál dopravy. Umožňuje totiž nově využívat digitální plné moci.  Novinku představilo tento týden ministerstvo dopravy a zástupci Digitální a informační agentury. Pod ní totiž spadá Registr zastupování (REZA), který se podařilo propojit právě s Portálem dopravy. Ten zase spravuje ministerstvo dopravy.
     Komentáře
  • Autobible

    Padesátiny nadnárodního velikána: IVECO otisklo nesmazatelné stopy i v České republice

    Před 1 měsícem
    Od minibusů a dodávek přes klasické přepravníky osob až po těžké tahače návěsů, z rodné Itálie až na samý sever Evropy, ale třeba také do Jižní Ameriky! Základy na Apeninském poloostrově, ovšem části konglomerátu v mnoha zemích, a na českých dálnicích hřmící tahače známých typových názvů – to vše je jubilant, který letos slaví padesátiny.  Když se řekne Iveco (nebo přesněji řečeno IVECO, zkratka Industrial VEhicles COrporation – třebaže se někdy „rozluštění“ říká i v italštině), znamená to klasický nadnárodní koncern, sdružující množství kdysi samostatných a původních značek.
    Samozřejmostí u řady 190 s turbodmychadlem byla sklopná kabina podle nejmodernějších evropských standardů
    Podle vizáže kapotového nákladního modelu můžeme ještě rozpoznat původní německý Magirus, třebaže na přídi už vidíme velký nápis IVECO
    Iveco Massif představovalo krátký a neopakovaný výlet do portfolia osobních terénních vozidel. Massif má v rodném listu britský Land Rover Defender
    Na základě dlouholetých zkušeností německé továrny Magirus (a předtím Klöckner-Humboldt-Deutz) nabídlo Iveco na sklonku minulého století zajímavý letištní hasičský speciál Dragon-X6
    Mimořádně efektní záběr z Rallye Paříž – Dakar 2012. Ostré Iveco Powerstar (tým Petronas) pilotoval Gerard De Rooy
    Unikátem koncernu Iveco byl obojživelný Terramare, vhodný nejen na hladiny rybníků a řek, ale i k plavbě podél mořského pobřeží
    / V rámci pražské výstavy užitkových vozidel Autotec 2008 se prezentovala řada výrobků koncernu Iveco, mezi nimi i terénní Massif/ V rámci pražské výstavy užitkových vozidel Autotec 2008 se prezentovala řada výrobků koncernu Iveco, mezi nimi i terénní Massif
    První generace Iveco Daily se objevila na sklonku sedmdesátých let a vycházela z totožných modelů značek Fiat a OM
    Maximálně luxusní autokar typu Magelys se vyráběl od roku 2013 do konce této dekády a mohl se pyšnit titulem „Autobus roku 2016“
    Na oknech několika vozidel můžeme číst titul „Truck of the Year 1992“. Iveco si dávalo záležet i na důstojné prezentaci svých výrobků
    Vyznamenaným tahačem bylo Iveco Hi-Way (zkuste si typový název přečíst správně anglicky a hned poznáte, co se za ním skrývá). Tahač dostal čestný titul před dvanácti lety
    Moderní Iveco Crossway je nástupcem někdejší Karosy 900. Podobné dlouho zajišťovaly meziměstskou dopravu v České republice
    Na veletrhu Autotec v roce 2008 představila společnost Iveco i kompletní nabídku autobusů pro domácí trh i na export
    Iveco Evadys debutovalo před dvěma roky a v současnosti plní náročné úkoly dálkové silniční přepravy osob
    Premiérový ročník řady Stralis, jak se objevil v nabídce koncernu od roku 2002
    S-Way 500 nabízí maximum v těžké návěsové vozbě podle představ společnosti Iveco. Model debutoval v roce 2023
    Limitovaná edice Iveco S-Way 570 Turbostar představovala v modelovém roce 2021 špičku nabídky
    Řada Trakker se představila v roce 2004 a znamenala stavebnicový systém dvou- až čtyřnápravových vozidel s různou konfigurací pohonu. Vozidlo na snímku pochází z nabídky ročníku 2013
    Článkový (kloubový) městský autobus Iveco Urbanway je systému „Low Entry“, a jak zobrazuje informační panel, splňuje normu Euro VI
    Pro každou kapsu i účel: Iveco nabízí kompletní paletu od menších Daily až po mohutný Stralis
    Pro každou kapsu i účel: Iveco nabízí kompletní paletu od menších Daily až po mohutný Stralis
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Tady netankujte. Na mapě čerpacích stanic, které dostaly pokutu za nekvalitní paliva, jsou nové přírůstky

    Před 1 měsícem
    Chcete vědět, kde netankovat? Pomoci by vám v tom mohla mapa projektu Kverulant, která vychází z dat České obchodní inspekce. Mapa získala před pár dny nové přírůstky. Česká obchodní inspekce (ČOI) před pár dny zveřejnila další benzinové stanice, které od ní dostaly pokutu za nekvalitní palivo. Jejich seznam se dá najít na webu ČOI.
     Komentáře
  • Autobible

    První jízda s BMW 2 Gran Coupe 220d: Stylová Octavia z Mnichova potěší podvozkem i spotřebou

    Před 1 měsícem
    Když se podíváte na modelové portfolio řady 2, mohli byste nabýt mylného dojmu, že BMW 2 Coupe a BMW 2 Gran Coupe jsou podobné vozy.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, nemá na silnici co dělat. Zopakujte si základní dopravní značky

    Před 1 měsícem
    Dopravní značky jsou absolutním základem. Kdo je nezná, nemá na silnici co dělat.  Dopravní značky představují naprostý základ bezpečného provozu. Samozřejmě za předpokladu, že řidiči přesně ví, co takové značky znamenají. Tak co, opravdu víte i po všech těch letech za volantem, co vám dopravní značky zakazují, nařizují nebo prostě říkají? Přesně to prověří náš dnešní kvíz.
     Komentáře
  • Autobible

    Čínský obr BYD vstoupil na český trh se třemi modely a s velkými plány

    Před 1 měsícem
    Čínská automobilka BYD, která se stala synonymem pro elektromobilitu a inovace, oficiálně vstoupila 1. dubna 2025 na český trh. BYD je dnes jednou z největších automobilových značek na světě, s více než 4,25 milionu prodaných vozů za loňský rok a tržbami přesahujícími 107 miliard dolarů. V Česku plánuje otevřít až 30 prodejen, přičemž první showroom vznikne v Praze 9 ve spolupráci s partnerem Louda Auto. Mezi modely, které budou dostupné českým zákazníkům, patří SUV Sealion 7, sedan Seal a plug-in hybrid Seal U DM-i. BYD nabízí také inovativní prvky, jako jsou nejmodernější architektury pohonu nebo LFP Blade baterie s osmiletou zárukou.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Jakmile řidič přijde o řidičák v zemi EU, zákaz řízení bude platit všude. Změna sjednocuje pravidla

    Před 1 měsícem
    Kdo spáchal třeba během dovolené nějaký závažný přestupek, který skončil odebráním řidičského průkazu, ten mohl všude jinde kromě dané země dále vesel řídit. Tahle praxe ale za tři roky skončí.  Aktuálně v rámci zemí Evropy platí trochu zvláštní praxe. Když někdo spáchá v zahraničí přestupek, který skončí odebráním řidičského průkazu, může jezdit ve všech zemích vesele dál. Zákaz řízení se vztahuje pouze na stát, kde byl řidičák odebrán. Jenže to se brzy změní, protože EU chce v rámci snahy o zvýšení bezpečnosti provozu pravidla sjednotit.
     Komentáře
  • Autobible

    Výrobce luxusních elektromobilů spustil svolávací akci na tisíce svých aut. Problémy dělá banalita za pár korun

    Před 1 měsícem
    U elektromobilů se často objevují zejména problémy s elektronickými systémy. Proto také vycházejí ze statistik jako poruchovější auta ve srovnání se stejně starými vozy se spalovacím motorem. Ale někdy „zlobí“ i úplné banality.   Výrobce luxusních elektromobilů Lucid řeší zdánlivě banální problém, který ale může v konečném důsledku vést až k nehodám, přestože se týká prvku za pár korun. Respektive za pár tisíc. Problémy, kvůli kterým se nakonec pořádá svolávací akce, se týkají obyčejného koberečku.
     Komentáře
  • Autobible

    I malý mercedes je pořád mercedes: Řada W201 přinesla po třiceti letech kompaktní řadu!

    Před 1 měsícem
    Byly to desítky let vnitropodnikových soubojů! Uvnitř koncernového vedení stále existovala frakce, která chtěla rozšířit modelové portfolio směrem dolů. Proti ní stála velmi vlivná skupina, přející si stále jen ekvivalent nejméně vyšší střední třídy. Proti malému mercedesu hovořilo dědictví jednoho velkého konstrukčního omylu z dávných dob, ale i nejistota, kam se bude ubírat poválečný trh.  Od počátku třicátých let se celou koncernovou filozofií táhne snaha nabídnout odpovídající výrobek značky Mercedes-Benz i zákazníkům s nižšími příjmy. Před válkou byla situace snazší, protože Daimler-Benz (jak se koncern nazýval) měl nabídku orientovanou především na vyšší a nejvyšší vrstvy.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Renault Symbioz: Nenápadný, s překvapivým talentem a za dobrou cenu

    Před 2 měsíci
    Hledáte rodinný vůz s praktickým interiérem, rozumnou velikostí, automatickou převodovkou a malou spotřebou benzínu? Pak Symbioz určitě stojí za zvážení, nemá zásadní nedostatky a je za přijatelnou cenu. Podobně jako v úvodu testu modelu Renault Rafale, i dnes začneme umístěním modelu do portfolia značky Renault. Captur byste mohli znát. Už je na trhu docela dlouho, a tak se odpíchneme od něj. Jde o crossover délky 4,2 metru. K němu v roce 2021 přibyla Arkana se zajímavou karoserií typu SUV kupé. A v loňském roce tohle duo doplnil právě Symbioz.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Ovce, koloušek nebo švihadla. Kdo rozumí autové hantýrce, ten tenhle kvíz sfoukne jak svíčku

    Před 2 měsíci
    Hantýrky máme různé a samozřejmě automobily nejsou výjimkou. Víte, co to je například taková ovce nebo švihadla? Pokud ano, tenhle kvíz pro vás bude sranda.  Hantýrky existují všemožné. Samozřejmě na brněnskou hantýrku žádná jiná nemá, ale pak tu máme i hantýrky řekněme oborové. A ano, ani obor automobilů není výjimkou a také v něm existuje řada slov, která sice mají svůj oficiální význam, ale v kontextu aut si žijí svým vlastním životem. Právě na tahle slova se budeme dnes ptát.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Volkswagen ID.7 Tourer GTX: Čtyřkolka nemusí být lepší volbou

    Před 2 měsíci
    Navážeme na nedávno publikovaný test verze ID.7 Pro S testem varianty GTX. I já se budu na začátku rozplývat nad tím, že konečně máme elektrické auto, které není SUV. Konečně nemusí designéři maskovat výšku vozu, konečně to nemusí mít obří kola, aby to vypadalo k světu. Konečně se neplýtvá vzácnou energií, jen protože se do toho dobře nasedá. Akorát to vypadá, že tomu tak úplně není. Ale k tomu se dostaneme. Blížím se k červenému kombi, označovanému jako Tourer. Krátká červená kapota opticky ID.7 rozšiřuje, dvoubarevné lakování s nízkou hranou oken a černé prahy auto opticky snižují. ID.7 vypadá v dnešním světě přifouknutých SUV jako zjevení. Přesto se asi královnou krásy nestane. To ostatně vozy wolfsburgské značky nikdy nemají ve svém vínku. Ale hezké auto to je.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Vítězství kopřivnického novověku: Tatra 815 znamenala další z milníků

    Před 2 měsíci
    Zpočátku jen krátká hranatá kabina, nekompromisní vzhled s důrazem na utilitární podobu, klasická koncepce i agregát, plán výrobního cyklu přibližně na deset let s možností dalšího prodloužení, odbyt především v někdejších ZST (země socialistického tábora) a samozřejmě na domácím trhu. Tatra 815 začala vznikat v době, kdy byla T 138 v plné permanenci a jako novinka se etablovala Tatra 148! Každá úspěšná řada má svou logickou genezi. U té tatrovácké začala novodobá historie válečnou Tatrou 111 a jejími deriváty, pak následovala nezapomenutelná Tatra 138 a její generační obnova Tatra 148. Mezi tím byla spousta dalších modelových řad i prototypových pokusů, ale také agregáty z Kopřivnice, sloužící i pod jinými kapotami, například pragovek…
     Komentáře
  • Autobible

    Odškodnění bolestného po autonehodě v roce 2025

    Před 2 měsíci
    Silniční provoz denně přináší dopravní nehody, které mohou mít vážné následky pro zdraví i majetek jejich účastníků. Vedle fyzických zranění a materiálních škod mohou oběti trpět i psychickou újmou. Prvotní náhradou při řešení odškodnění po autonehodě bývá bolestné. Výše bolestného se každý rok mění. Jaká je výše bolestného v roce 2025? Bolestné je určeno především osobám, které v důsledku dopravní nehody utrpěly fyzická zranění. Nárok na bolestné mohou uplatnit poškození, kteří dopravní nehodu výlučně nezavinili. Odškodnění bolestného se vztahuje na různé typy zranění od lehkých pohmožděnin až po závažné zlomeniny.
     Komentáře
  • Autobible

    Trojité výročí Sodomka/Karosa: Vzpomeňte s námi na geniálního karosáře a tvůrce nezapomenutelných kreací

    Před 2 měsíci
    Genialita spočívá v prosté čáře. Čáře, která je součástí nákresu, tvořícího plošné zobrazení trojrozměrného prostoru. A v jeho faktickém ztvárnění se projeví ta pravá síla prosté linky.  Znají to sochaři, malující si nákresy budoucích figur, znají to architekti v podobě svých výkresů a plánů, a znají to karosáři, jejichž výrobky pak mohli lidé obdivovat na silnicích. Klademe si za čest, že vám smíme představit tři půlkulatá výročí, která se váží ke dvěma generacím z nejpovolanějších: k Josefům Sodomkům staršímu a mladšímu…
     Komentáře
  • Autobible

    Díky změně zákona už řidiči nemusí čekat a mohou jezdit bez řidičáku. Navíc si ho budou vyzvedávat třeba „u Vietnamců“

    Před 2 měsíci
    Počínaje prvním červencem letošního roku se pro řidiče změní několik věcí včetně detailů týkajících se vydávání nových řidičáků. Předně už na fyzickou kartičku není nutné čekat a vyzvednout si ji můžete skoro kdekoliv.  Novela silničního zákon, která byla nedávno schválena, změnila několik zásadních věcí a dotkla se i řidičských průkazů. MDČR zjednodušilo jejich vydávání a navíc umožnilo řidičům usednout za volant hned, jakmile je dané oprávnění zapsáno v registru řidičů. Na fyzický řidičák tak čekat nebude nutné a jezdit lze i „bez řidičáku“.
     Komentáře
  • Autobible

    Kdo je automobilový světoběžník, ať se hlásí. Víte, jak se jmenují tyto známé modely jinde ve světě?

    Před 2 měsíci
    Globalizace automobilového trhu přinesla trend, kdy se jedno auto prodává různě po světě, ale z různých marketingových důvodů jsou používána různá jména. A právě na to se vás v dnešním kvízu budeme ptát.  Jeden model, desítky států po celém světě. To je trend, který automobilkám umožňuje efektivně snižovat náklady, ačkoliv kvůli různých specifikům různých oblastí ne vždy bývá úplně vítaným. Dobře to ukazují třeba levná čínská vozítka, která se do Evropy dostala například v podobě Dacie Spring.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Volkswagen ID.7 Pro S People: A na Passat si už skoro ani nevzpomenete

    Před 2 měsíci
    Dojede daleko, rychle se nabije, nabízí spoustu místa a dobře fungující výbavu na úrovni luxusní třídy. Pokud nechcete, aby ve vašem příštím služebáku vrčel motor, neměl by ID.7 na vašem seznamu kandidátů chybět. Vzhledem k tomu, že a) nejskloňovanějším parametrem elektrických aut je a ještě dlouho bude dojezd a b) dojezd je v podstatě funkcí kapacity baterie a jízdních odporů, může se zdát trochu paradoxní, že většina luxusnějších elektromobilů na trhu má formu SUV. Vysoká karoserie s kolmou zádí, velká čelní plocha a větší světlá výška jsou s požadavky na nízkou spotřebu v přímém rozporu.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Nový Volkswagen Tayron přichází na český trh: První dojmy, přehled motorů a důvody, proč ho chtít víc než Kodiaq

    Před 2 měsíci
    Volkswagen uvádí na český trh zcela nové SUV Tayron, které nahrazuje model Tiguan Allspace a rozměrově se tak řadí mezi Tiguan a Touareg. Výrobce má v tento model velkou důvěru, neboť celosvětově tvořil Tiguan Allspace přes polovinu všech objednávek.  Před pár dny jsme se zúčastnili prvních jízd a tak společně s představením modelu, přinášíme i první jízdní dojmy.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Evidenční kontrola se definitivně stala minulostí. A do minulosti už téměř míří také nutnost volat k nehodě policii, pokud nedojde ke zranění

    Před 2 měsíci
    Včera byla oficiálně schválena novela silničního zákona. Obsahuje různé věci. Mezi ty nejzajímavější patří faktický konec evidenčních kontrol u osobních aut a zvýšení limitu škody, od kdy je nutné volat k nehodě policii, pokud nedojde ke zranění.  Poslaneckou sněmovnou prošla novela silničního zákona, která obsahuje řadu různých změn. Všeobecně se hodně mluví o vzniku INSID (Inspekce silniční dopravy), ale novinek je v novele více. Zatímco INSID se týká v podstatě jen velkých nákladních a autobusů, jiné zajímavé novinky se týkají naopak běžných osobních vozů. Za pozornost stojí dvě.
     Komentáře
  • Autobible

    Automobiloví znalci a odborníci, ukažte se. Uhádnete, která značka přišla první s těmito vynálezy?

    Před 2 měsíci
    Dnes si opět po nějaké době dáme kvíz, který je určen především všem těm, kdo se považují za automobilové znalce a odborníky. Řekněme si otevřeně, že lehké to dnes nebude. Nebo ano?  Svět automobilů jde kupředu velmi rychle a za celou svou historii vyprodukoval řadu důležitých vynálezů, které můžeme považovat za určité milníky. Právě na tyto momenty se vás budeme ptát v dnešním kvízu.
     Komentáře
  • Autobible

    Písmenková auta aneb Letter Cars: Jedinečný počin Chrysleru, který má dodnes po celém světě desetitisíce fanoušků

    Před 2 měsíci
    Znáte abecedu? Jak by ne! Ale někdejší marketingoví experti koncernu Chrysler Corporation ji znali také. A věděli, jak jednotlivá písmena využít! Uvedli na trh jedinečné, brutálně výkonné a neopakovatelné modely, které ztělesňovaly to nejlepší, co měl Chrysler k dispozici. Tento počin se později už neopakoval… t let po konci války už byl americký automobilový průmysl zcela inovovaný. Těsně poválečný stav, kdy konverze ze zbrojní výroby zpět na velkosériovou produkci osobních a užitkových automobilů znamenala lehké „oprášení“ předválečných tvarů a techniky, byl ten tam.
    Když na podzim 1956 debutoval Chrysler 300C, byla to naprostá bomba. Štíhlá a vyzývavá karosérie patřila k tomu nejlepšímu, co Chrysler stvořil v celé své historii
    V prudkém stoupání Chryslerovy zkušební dráhy vidíme model 300E. Snímek je součástí velké kolekce tiskových fotografií, rozesílaných odborným časopisům těsně před premiérou
    Letopočet 1961 na místě americké registrační značky nám prozrazuje, že se jedná o 300G. Poslední okřídlený model poznáme i podle „usměvavé“ masky, která přešla i do modelového roku 1962
    Některé série propagačních snímků premiérového C-300 (1955) jemně poukazovaly na výkony, dovolující luxusní kupé zařadit po bok soutěžních speciálů. Fotografie řidiče v přilbě patří k takovým…
    Reklamní kresba má daleko do fotografie, navíc poněkud „změkčovala“ nekompromisní vzhled přídě. Říká se, že někteří lidé měli z „Céčka“ strach…
    Celková délka bezmála 5 600 mm dává vyniknout téměř filigránské střešní nástavbě. Výrobce dodával kupé (na snímku) a kabriolety
    Jedna ze stovek tiskových fotografií zpodobňuje nezaměnitelnou příď Chrysleru C-300, později neoficiálně nazývaného 300A
    Jednoduchá titulní strana reklamní tiskoviny nic neprozrazovala o potenci elegantního kupé. Řada 300 byla výsledkem několikaletého vývoje…
    Nepříliš kvalitní celostranová reklama Chrysleru 300C zobrazuje kupé famózního ročníku 1957 v odstínu Cloud White
    Ročník 1961 přinesl naposledy okřídlený styl Virgila Exnera. Chrysler 300 G si objednalo více než 1 600 zájemců, ale nejslavnější dny vysokovýkonných provedení byly sečtené…
    Chrysler 300B měl už v roce 1956 výkon 340 koní! Tím se okamžitě dostal na špičku nejen Chryslerovy nabídky, ale i sportovně-cestovních vozů americké provenience
    Skutečným „majstrštykem“ technické dovednosti se stal vidlicový osmiválec Golden Lion, určený pro nejdražší Chryslery a pohádkový Imperial. V roce 1961 měl výkon 380 koní!
    Skutečným „majstrštykem“ technické dovednosti se stal vidlicový osmiválec Golden Lion, určený pro nejdražší Chryslery a pohádkový Imperial. V roce 1961 měl výkon 380 koní!
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Legendární kupé z Mladé Boleslavi slaví významné jubileum. K oslavě se může přidat každý

    Před 2 měsíci
    50 let, přesně tolik času uplynulo od debutu ikonické závodní Škody 130 RS. Výročí připomíná speciální výstava v muzeu Škoda.  Závodní Škoda 130 RS debutovala v roce 1975 a od té doby získala řadu významných úspěchů jak v rallye, tak na okruzích. Tohle výročí samozřejmě nelze přejít jen tak. Tím spíš, že si Škoda ve stejném roce připomíná své 130. výročí.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Premiér Fiala: Prosazujeme zrušení zákazu spalovacích motorů po roce 2035

    Před 2 měsíci
    Takzvaná „aliance pro obranu konkurenceschopnosti“, jejíž je součástí kromě Itálie také Česká republika, chce dosáhnout výrazného zvolnění emisních pravidel na evropském trhu a v konečném důsledku chce zrušit zákaz prodeje spalovacích motorů po roce 2035. Premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka a europoslanec Ondřej Krutílek v pátek na tiskové konferenci představili své plány a nadcházející kroky, které by měly ve spolupráci s dalšími evropskými státy vést ke zmírnění emisní politiky v EU.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Renault Rafale Atelier Alpine E-Tech 4×4 300: francouzský jednorožec

    Před 2 měsíci
    Kdo by to byl řekl, že tvar karoserie, který slučuje zdánlivě neslučitelné světy nafouknutých SUV a elegantních vozů coupé, se na trhu takhle prosadí! Renault už sklízí úspěchy s Arkanou, a tak jí ještě pořídil o třídu většího sourozence.  Pokud, stejně jako já, máte trochu zmatek v té modelové ofenzivě značky Renault, tak věc se má takhle: Austral je SUV, k němu je prodloužená sedmimístná verze Espace a třetí do party je námi testované elegantní SUV-kupé Rafale. Rafale je určitě nejhezčí, takže je vidět, že tenhle typ karoserie prostě funguje.
     Komentáře
  • Autobible

    Pneumatiky Baťa: Stopy českého průmyslníka se otiskly do všech silnic předválečného Československa

    Před 3 měsíci
    Dneska se nad čtyřmi (šesti, deseti nebo také osmnácti) pneumatikami na jednom automobilu nikdo nepozastaví, ale ještě před válkou obutí patřilo k nákladným položkám provozu. Pneumatiky se ojížděly až na samou hranici jejich životnosti. Důvod? Cena! Pak do hry (alespoň na československém trhu) vstoupil Tomáš Baťa, jehož metody výroby a prodeje patřily k nejpromyšlenějším v tehdejší první republice… Syntetický kaučuk je sice už historickým vynálezem, ale při výrobě pneumatik se uplatnil mnohem později než vozidla, kterým pomáhal při pohybu po vozovce. Sběr kaučuku přírodního, jeho vulkanizace a posléze výroba pneumatik byly drahými položkami, které ovlivnily konečnou cenu výrobku.
    Bylo by zajímavé zjistit, kolik z šestatřiceti autobusů na pohlednici Zlína má pneumatiky Baťa. Jejich výrobce je dodával i na užitkovou techniku…
    V motoristickém tisku si Baťův koncern zadával celostránkovou inzerci. Často nechyběla fotografie Tomáše Bati a hesla, za nimiž nebyla prázdná agitace, ale reálný podnikatelský záměr
    Jen pro úplnost snímek z pozdější výroby v národním podniku Barum. Ve stroji byla populární „zmijovka“, jak se tomuto obutí někde říkalo. Tento vzorek se dodával například na Škody Octavia a Felicia
    Počátky Zlína se datují do 14. století, ale až do rozmachu podniku Tomáše Bati se jednalo o provinční město…
    Obraz, jaký se už nikdy nebude opakovat: na pražském výstavišti trčely do výšky reklamní „komíny“ značky Baťa
    Reklamní dinosaurus na pneumatiky Baťa. 30. léta.
    „Baťovky“ obouvaly všechny druhy a velikosti automobilů, počínaje malými škodovkami Popular až po velké americké osmiválce
    Baťa reklamě rozuměl a nelitoval výdajů na nápaditou realizaci. Mapa na zdi zobrazuje předválečné Československo včetně tehdejší Podkarpatské Rusi
    Vlevo dvě Aera 30 v dodávkovém provedení, uprostřed elegantní Praga Baby, vpravo lidová Škoda Popular, to vše v dodávkovém provedení pro rozvoz pneumatik Baťa
    Pohlednice ze 30. let
    Reklamní prospekty na pneumatiky Baťa z roku 1947.
    Reklamní prospekty na pneumatiky Baťa z roku 1947.
    Reklamní prospekty na pneumatiky Baťa z roku 1947.
    Reklamní prospekty na pneumatiky Baťa z roku 1947.
    Reklamní prospekty na pneumatiky Baťa z roku 1947.
    +
     Komentáře
  • Autobible

    Mnozí jste na ní jezdili jako děti, po více než 40 letech přichází konec. Dnes Tatra vyrobí úplně poslední kus modelu 815

    Před 3 měsíci
    Dnes v Kopřivnici slavnostně sjede z výrobní linky poslední kus ikonického modelu 815. Tahle Tatra se v různých modifikacích vyráběla přes 40 let. Ta úplně poslední míří k hasičům.  Dnešní den, tedy 25. února 2025, vstoupí do automobilové historie jako den, kdy byl vyroben poslední exemplář modelu 815. O ukončení produkce velmi známé Tatry píší různá česká média nebo také klubový web Tatra-club.com. Rozloučení s „osmsetpatnáctkou“ má proběhnout za přítomnosti lidí z Tatry, zaměstnanců i médií.
     Komentáře
  • Autobible

    Test Ford Capri: O Fordu Enyaq Coupé a vládci bez šatů

    Před 3 měsíci
    Ford spojil legendární jméno ze své minulosti s elektrickým pohonem od koncernu Volkswagen. Výsledek vůbec nefunguje špatně, ale žádné trumfy dost silné na to, aby zastavil klesající prodeje značky, v rukávu nemá. Pro člověka s nějakým vztahem ke značce Ford je těžké – ba přímo nemožné, jak se právě ukazuje – recenzovat elektrický Ford a zdržet se přitom komentáře na adresu její produktové strategie. Ještě nedávno se Modrý ovál holedbal, že už v roce 2026 prodá po celém světě dva miliony elektroaut, hrdě se hlásil k politickým záměrům zakázat prodej aut se spalovacími motory spíš dříve než později a chlubil se údajně velkým zájmem o své elektrické modely.
     Komentáře
Reklama